بررسی نرخ تورم از سوی مرکز آمار ایران

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مرکز آمار ایران ضمن انتشار نرخ تورم ماهانه، سالانه و نقطه‌ای، از روند کاهشی تورم ماهانه و رشد صعودی تورم نقطه‌ای و سالانه در تمامی شهرها ومراکز استان، خبر داد.

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت‌نیوز، سازمان مرکز آمار با اشاره به انتشار شاخص قیمت مصرف کننده در خرداد ماه امسال از وجود تفاوت بین تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه مسکن در سایر شهرها و استان‌های کشور خبر داد. برای اخذ گزارشات بیشتر پیرامون نرخ تورم تا پایان این خبر با دلتا مگ همراه باشید.

در چند هفته گذشته، مرکز آمار ایران ضمن انتشار شاخص قیمت مصرف کننده در اردیبهشت ماه امسال از روند کاهشی میزان تورم ماهانه برای خانوارها و همینطور رشد صعودی تورم نقطه‌ای و سالانه در مرکز استان‌ها و شهرها، اطلاع داد. لازم است بدانید تورم ماهانه، سالانه و تورم نقطه‌ای برای خانوارهای روستایی با رشد قابل توجهی مواجه بوده است.

نرخ تورم

بررسی آمارهای اعلامی از سوی مرکز آمار

سازمان مرکز آمار ایران داده‌هایی را پیرامون نرخ تورم ماهانه در بازار مسکن منتشر کرد.  همچنین با مقایسه تغییر عدد شاخص قیمت در ماه کنونی نسبت به ماه پیش از آن، بر کاهش 8 درصدی تورم ماهانه خرداد ماه 1401 نسبت به اردیبهشت ماه 1401، تاکید کرد. این در حالی است که مرکز آمار ایران، این نرخ تورم ماهانه را برای خرداد 2.3 درصد و در اردیبهشت 2.5 درصد اعلام کرد.

پیش‌بینی می‌شود میزان تورم نقطه‌ای( در‌صد تغییر عدد شاخص قیمت در ماه فعلی نسبت به همین ماه در سال گذشته) یعنی خرداد ماه امسال و سال 1400 با رقم 31.9 درصد روندی افزایشی داشته است.

مطلب پیشنهادی:  سرمایه‌‌گذاری ساختمانی در تهران به پایین‌ترین میزان رسید

این در حالی است که این رقم در اردیبهشت امسال 30.5 برآورد شد. بنابراین قیاس این دو رقم، بیانگر رشد صعودی 4.59 درصدی در مقدار تورم نقطه‌ای در بازار مسکن است.

نرخ تورم

 

نرخ تورم سالانه شاخصی مهم در بازار مسکن

همچنین، نرخ تورم سالانه نیز شاخص مهمی در بررسی تحولات بازار مسکن محسوب می‌شود. این رقم، گویای درصد تغییر در میانگین اعداد شاخص قیمت، در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است. نرخ تورم سالانه این بخش، در خرداد سال ۱۴۰۱ به ۲۷،۵ رسید.

به نظر می‌رسد نرخ تورم سالانه به عنوان شاخصی مهم برای بررسی روند بازار مسکن در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه این رقم نشان دهنده میزان تغییرات در میانگین شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

مرکز آمار ایران شاخص قیمت در اردیبهشت ماه 27.2 درصد اعلام کرد. این رقم به معنای رشد 1.10 درصدی نرخ تورم سالانه در بازار مسکن به شمار می‌رود.

مطالعه بیشتر: برای آشنایی بیشتر در حوزه ملک، مطلب « احداث مسکن 40 متری جهت کنترل نرخ بازار مسکن » را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] بیشتر: برای آشنایی بیشتر در حوزه ملک، مطلب « بررسی نرخ تورم از سوی مرکز آمار ایران» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

ثبت آگهی ملکی در سراسر ایران رایگان شد!

دلتا اولین سایت تخصصی ملکی ایران است؛ که امکان ثبت هر گونه آگهی ملکی را برای شما کاربر گرا…