نکات قانونی تنظیم سند برای طفل صغیر

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به آنکه سن قانونی در ایران ۱۸ سالگی است، اگر شخصی زیر ۱۸ سال باشد غیر رشید فرض می شود. در صورتی که بخواهد در اموال خود تصرف کند باید در دادگاه رشد خود را ثابت کند که در این صورت از تحت قیمومت و سرپرستی در می آید.

مطابق قانون لازمه انجام امور حقوقی، اهلیت در نظر گرفته شده است. اهلیت به معنای عاقل و بالغ بودن است. هنگام بررسی تنظیم سند برای طفل صغیر لازم است ابتدا با مفهوم آن آشنا شوید. در لغت صغیر به معنای کوچک است و در موارد حقوقی به کسی گفته می‌شود که به سن بلوغ نرسیده است. برای آشنایی بیشتر با این قانون تا پایان مطلب با دلتا مگ همراه باشید.

سن تنظظیم سند برای طفل صغیر

سن قانونی برای تنظیم سند ملک

با توجه به آنکه طفل صغیر توانایی تشخیص امور را ندارد قانون به نماینده وی این حق را می‌دهد تا به جای او تصمیم بگیرد. ولی قهری، می‌تواند با در نظر گرفتن مصلحت طفل صغیر، ملک او را بفروشد. در حالی که انتقال سند زمانی صورت می‌گیرد که فرد به سن قانونی رسیده باشد اما  سند زدن به نام کودک یا صغیر با هر سنی اشکال ندارد. با وجود اینکه سن قانونی در ایران 18 سال است بنابراین افراد تا قبل از رسیدن به سن 18 سالگی تنها با حضور پدر یا قیم خود می‌توانند معامله‌ای را انجام دهند.

ولی قیم و قهری

تفاوت ولی قهری و قیم

ولی قهری به پدر یا پدربزرگ می‌گویند که قانون آنها را موظف می‌دارد امور مالی و اجتماعی فرد محجور را به عهده داشته باشد. چنانچه فرد ولی قهری نداشته باشد یا اینکه به سن بلوغ رسیده ولی محجور شده قانون برای او قیم تعیین می‌کند. به عبارت دیگر تا 18 سالگی اداره امور اموال با ولی قهری است. ولی قهری می‌تواند اموال مولی علیه خود را بنا به مصلحت آن معامله کند اما قیم اجازه معامله ملک مولی علیه خود را ندارد.

مطلب پیشنهادی:  اگر مستاجری ملک را تخلیه نکند، چکار باید کرد؟

ناگفته نماند که سن قانونی سند زدن برای معامله‌‌هایی است که حالت معاوضه دارد و امکان ضرر و زیان برای فرد صغیر وجود دارد. به همین دلیل است دولت نسبت به این مسئله حساسیت بیشتری نشان می‌دهد. اما اگر معامله به شکلی انجام گیرد که به نفع فرد محجور باشد معامله ایشان حتی در حالت صغیر بودن و سفیه بودن صحیح است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب “دعوای الزام به تنظیم سند رسمی در اموال منقول و غیرمنقول“را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. […] با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب “نکات قانونی تنظیم سند برای طفل صغیر“را مطالعه […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …