نقش بانک‌ها در تسهیلات مسکن

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر از تسهیلاتی که به بخش‌های کم اولویت تعلق می‌گیرد کاسته شود، و به بخش مسکن اختصاص یابد منجر به کاهش تورم، ثبات شرایط و جبران عقب‌ماندگی در بخش مسکن می‌شود.
کاهش تسهیلات بانک مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از شهر‌خبر، با توجه به آنکه مسکن یک کالای گران‌قیمت در همه‌جای دنیا به شمار می‌رود، با درآمد‌های معمولی به راحتی قابل خرید نیست. به همین منظور دولت‌ها برای ایجاد رفاه عمومی مردم، انواع روش‌های تأمین مالی ساخت یا خرید مسکن را فراهم می‌کنند تا افراد جامعه بتوانند به این کالای اساسی دست پیدا کنند. طبق بررسی‌های انجام شده در حوزه مسکن، از کل تسهیلات بانکی تنها 3 درصد آن به بخش مسکن اختصاص دارد. در سال 1400 رقم تسهیلات به 5/5 درصد رسیده است. درحالی که در کشور‌های دیگر بخش مسکن 40 درصد از تسهیلات را به خود اختصاص داده است.

نقش بانک ها در تسهیلات مسکن

چرا تسهیلات مسکن روند کاهشی دارد؟

از آنجا که مسکن یک کالای اساسی و یکی از مهم‌ترین معیار‌های اقتصادی محسوب می‌شود، بنابراین برنامه‌ریزی در این حوزه باید به گونه‌ای باشد که به سمت حمایت از تولید مسکن برود. اما شاهد آن هستیم که تسهیلات مسکن در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته است. سهم مسکن از تسهیلات بانکی در حالی به حدود ۵ درصد رسیده که پیش از آن تقریباً ۲۰ درصد از کل تسهیلات را دریافت می‌کرد. به همین علت دولت در مرداد 1400  قانون جهش تولید مسکن را تصویب کرد. باتوجه به طرح تصویب شده باید سالانه 20 درصد از تسهیلات که معادل 360 میلیارد است به بخش مسکن تعلق می‌گرفت.

مطلب پیشنهادی:  چگونه سن یک ساختمان را تشخیص دهیم؟

بررسی آمارهای موجود حاکی از آن است که، تاکنون بانک‌ها از این قانون پیروی نکرده‌اند به جر بانک مسکن که چیزی حدود ۹ هزار میلیارد تومان به طرح‌های ساخت مسکن اختصاص داده، سایر بانک‌ها عملاً در این حوزه گامی برنداشته‌اند.

محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن در این زمینه می‌گوید: علت افزایش قیمت مسکن آن است که سهم تسهیلات مسکن را به این بخش اختصاص نداده‌ایم. بر اساس بررسی‌های کارشناسی صورت‌گرفته، برای رسیدن به نقطه تعادل در بخش مسکن، باید سهم تسهیلات این بخش به ۲۰ درصد برسد.

کاهش تورم با استفاده از وام مسکن

نقش ضد تورمی تسهیلات مسکن

تولید مسکن حسن‌های زیادی دارد. کاهش تورم یکی از این حسن‌ها به شمار می‌آید. با توجه به بررسی آمار‌های بانکی، بانک‌ها ۲۵۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌ها مختلف پرداخت کرده‌اند. چنانچه بخشی از این تسهیلات در بحث ساخت و ساز مسکن استفاده شود، علاوه بر خانه‌دار شدن فرد و رفاه اقتصادی در کاهش تورم نیز تاثیر چشم‌گیری دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «تاثیر نرخ بهره بانکی بر قیمت اجاره‌بها» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب نقش بانک‌ها در تسهیلات مسکن» را در دلتا مگ بخوانید. وب سایت ملکی دلتا، اولین […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …