نکاتی که باید هنگام خرید و فروش ملک به آن توجه داشت

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خرید و معامله ملک و زمین کار ساده‌ای نیست، خیلی از افراد نمی دانند که در هنگام خرید و فروش ملک باید به چه نکات مهمی توجه کنند به همین دلیل روزانه شاهد افرادی هستیم که در تله‌های بسیار بدی قرار گرفته‌اند. در صورتی که می‌شود با آگاهی از نکات حقوقی ملکی، مانع به وجود آمدن این مشکلات شد.
نکات حقوقی خرید و فروش ملک

به طور معمول در معاملات ملکی بیش‌ترین ضرر از جانب مشکلات حقوقی املاک ایجاد می‌شود. ممکن است شما ملکی را بیشتر از حد معمول بخرید یا حتی پایین‌تر از مقدار واقعی بفروشید. این مسئله شاید شما را متوجه ضرر مالی کند. اما چنانچه در بحث حقوقی ملک، کوچک‌ترین بی احتیاتی انجام شود امکان این وجود دارد که کل سرمایه خود را از دست بدهید. اگر قصد دارید در آینده خرید و فروش ملکی را انجام دهید لازم است تا با تمام نکات حقوقی آن آشنا شوید. برای آشنایی با نکات حقوقی در حوزه خرید و فروش ملک تا پایان این مطلب با دلتا مگ همراه باشید.

مشکلات حقوقی املاک

نکات مهم در خرید و فروش ملک

  • بررسی سند ملک
  • بررسی مدارک فروشنده
  • رعایت مسائل حقوقی در نوشتن قرارداد
  • بررسی طرح‌های احتمالی شهرداری در محل ملک

اهمیت انجام تحقیقات محلی در مورد ملک 

بسیاری از افراد با استفاده از شنیده‌های خود درباره ملکی اقدام به معامله آن ملک می‌کنند. یعنی تنها با استناد به تحقیقات محلی درباره مسائل حقوقی آن به اطمینان می‌رسند. اما در مراجع قانونی تنها مدرکی معتبر است که قابل ارائه باشد. بنابراین تحقیقات محلی هرچند اطلاعات کافی درباره ملک موردنظر به شما بدهد اما جنبه قانونی ندارد.

اهمیت انجام تحقیقات محلی ملک

چرا لازم است قبل از خرید ملک سند آن را بررسی کنیم؟

با توجه به آنکه مهم‌ترین اطلاعات حقوقی ملک در سند درج می‌شود بنابراین بررسی آن حائز اهمیت است. این اطلاعات عبارتند از:

  1. موقوفی بودن ملک، از موارد مهمی که هنگام  خرید ملک باید مشخص شود موقوفی یا شخصی بودن ملک است
  2. در رهن بودن ملک، با مطالعه پشت سند مشخص می‌شود که ملک در رهن بانک قرار دارد یا خیر
  3. ورثه ای بودن ملک، در این‌باره نمی‌توان با مراجعه به سند اطلاعاتی دریافت کرد. اما می‌توان با بررسی هویت مالک تا حدودی به آن پی‌برد.
  4. پیشگیری از فروش مال غیر، برای اطلاع از این امر باید احراز هویت و احراز مالکیت انجام شود.
مطلب پیشنهادی:  دریافت وام 200 میلیونی فقط با افتتاح حساب

بررسی مدارک فروشنده و اهمیت آن

از موارد مهمی که می‌تواند بدترین مشکلات حقوقی را به‌وجود آورد بررسی نکردن مدارک فروشنده است. در این حالت شما قبل از آنکه از مالکیت شخص مطمئن شوید ملکی را خریده و مبلغ آن را پرداخت کرده‌اید. در این مورد اگر شما نیز ملک خود را قولنامه‌ای به نام شخص دیگری کرده باشید علاوه بر آنکه سرمایه خود را از دست داده‌اید در جرم فروش مال غیر نیز سهیم شده‌اید.

بررسی طرح شهرداری

بررسی طرح شهرداری برای ملک موردنظر

با توجه به آنکه شهر‌ها مدام در حال تغییر هستند و امکان احداث بزرگراه وجود دارد ممکن است محلی که ملک شما در آن قرار گرفته از حالت مسکونی خارج شده باشد. در شرایط دیگر فرض کنید ملکی را خارج از محدوده شهر بخرید و بعد از مدتی شهرداری امکاناتی را به آن منطقه اختصاص دهد که در این صورت قطعا سود خوبی بدست می‌آورید.

چرا باید شرایط و نحوه پرداخت در قولنامه ذکر شود؟

در معاملات ملکی تمام مبلغ به صورت یکجا پرداخت می‌شود مگر در شرایط خاصی یک سوم مبلغ به زمان انتقال سند موکول شود. به همین منظور برای جلوگیری از بوجود آمدن مشکلات حقوقی لازم است مبلغ یا مشخصات چک بطور دقیق در قولنامه نوشته شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب در حوزه ملک، مطلب«نکات طلایی قوانین مربوط به مبایعه‌نامه» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب در حوزه ملک، مطلب«نکاتی که باید هنگام خرید و فروش ملک به آن توجه داشت» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا با گرفتن اسکرین شات مجازات می‌شوید؟

همان‌طور که می‌دانید جرایمی که در دنیای تکنولوژی انجام می‌شود اغلب با موبایل و کامپیوتر و …