تصویب طرح دوفوریتی جهت کنترل اجاره‌بها

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خبرها حاکی از این است که با وجود ارائه طرح دوفوریتی به منظور کنترل اجاره‌بها به صحن علنی مجلس، هنوز موانعی بر سر وضع این لایحه از سوی قانون‌گذاران وجود دارد.
کنترل اجاره بها

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت‌نیور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز (1 تیرماه) کلیات طرح دو فوریتی کنترل و نظارت بر نرخ افزایش اجاره‌بها واحد‌های مسکونی را با 114 رای موافق و 97 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 224 رای را تصویب کردند. برای اخذ گزارشات بیشتر پیرامون کنترل اجاره‌بها تا پایان این خبر با ما همراه باشید.

گفتنی است که محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن ارجاع و حل و فصل جزئیات این طرح به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از ارائه مجدد این طرح به صحن علنی مجلس خبر داد.

کنترل اجاره بها

عدم نظارت بر اعمال کنترل اجاره‌بها

علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با طرح مذکور گفت:” متاسفانه نظارتی بر بازار بی سر و سامان اجاره‌بها صورت نمی‌گیرد. اما آیا این طرح می‌تواند ما را به مقصد و هدف مربوطه برساند؟ جان این طرح ماده دوم آن به‌ویژه تبصره یک و دو است.”

وی در ادامه با تاکید بر کنترل اجاره‌بها در طرح دوفوریتی ارائه شده به مجلس از مثمر به ثمر نبودن حذف تبصره اول و دوم از این مصوبه، اطلاع داد.

این مقام آگاه با توجه به تبصره اول و دوم مذکور در طرح دو فوریتی ارائه شده به مجلس، تصویب آن را ممکن ندانست. وی همچنان عدم تصویب احکام اولیه و ثانویه درج شده در این طرح از سوی مجلس شورای اسلامی را مهم ارزیابی کرد. همچنین این احکام ثانویه را تنها ولی امر می‌‌تواند به تصویب برساند.

مطلب پیشنهادی:  شرایط دریافت تسهیلات مسکن

کنترل اجاره بها

چرا طرح کنترل اجاره‌بها به بن بست رسید؟

وی با اشاره به مصوبه اخیر سران قوا در رابطه با کنترل اجاره‌بها، تصریح کرد:” تصمیم سران قوا حکم ثانویه است. در حالی که قرار است اجرایی نیز شود. سران قوا می‌توانند چنین مصوبه‌ای داشته باشند. اما اختیار مجلس محدود به وضع احکام اولیه است. بنابراین مجلس نمی‌تواند با تصویب قانون نیز احکام ثانویه را نقض کند.” لازم به یادآوری است که که تبصره اول و دوم درج شده در طرح دو فوریتی با اصل 4 قانون اساسی مغایرت دارد.

در پایان این مقام مسئول با اشاره به تاخیر مصوبه سران سه قوه مقننه، مجریه، قضائیه از ایجاد معضلات بیشتر و شدید تر برای مستاجران ابراز نگرانی کرد.

مطالعه بیشتر: برای آشنایی بیشتر در حوزه ملک، مطلب « بلاتکلیفی مصوبه کنترل اجاره‌بها» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

خبر خوش برای مالکین واحدهای مسکن مهر

روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه ‌و شهرسازی کشور بیان کرد که بیش از دو میلیون واحد مسکو…