قوانین تعمیرات در ملک اجاره‌ای

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از درخواست‌هایی که همه روزه در شورای حل اختلاف مورد بررسی قرار می‌گیرد، شرایط پرداخت هزینه تعمیر ملک اجاره‌ای است. طبق قانون، مالک در شرایط خاصی که خرابی ملک مربوط به مستاجر نباشد ملزم به تعمیر است و نمی‌توان در هر شرایطی او را وادار به تعمیر کرد.
قوانین تعمیر ملک

فرقی نمی‌کند صاحب‌خانه باشید یا مستاجر همیشه باید خودتان را برای هزینه‌های پیش‌بینی نشده تعمیرات خانه آماده کنید. این هزینه‌ها ممکن است به دلیل استهلاک لوازم خانه یا جهت حفظ و نگهداری ساختمان انجام شود. اما این قضیه هنگامی که موجر یا مستاجر هستید کمی فرق می‌کند. طبق قانون در بعضی از موارد پرداخت هزینه‌ها‌ی تعمیر بر عهده صاحب‌خانه و در موارد دیگر بر عهده مستاجر است. با دلتا مگ همراه باشید تا درباره هزینه‌های آپارتمان و وظیفه مالک و مستاجر بیشتر آشنا شوید.

قانون پرداخت هزینه ملک

قوانین کلی در پرداخت هزینه تعمیر خانه اجاره‌ای

طبق قانون کلی، اگر هزینه‌های خانه مربوط به امور جاری، استهلاک لوازم خانه، یا درست استفاده نکردن از تجهیزات خانه باشد و صدمه‌ای به ملک وارد شود مستاجر باید هزینه آن را بپردازد. در مقابل چنانچه قرار باشد هزینه‌ای انجام شود تا خانه قابل سکونت باشد، برای مثال تعمیر لوله ترکیده هزینه تعمیر برعهده صاحب‌خانه است. اما در این قانون کلی، تبصره نیز وجود دارد. مطابق قانون اگر بین مالک و مستاجر توافقی صورت گیرد مبنی بر اینکه هزینه‌های تعمیر و پیگیری کارهای فنی با مستأجر باشد و هزینه را از روی اجاره‌خانه کسر کند. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات بعدی این است که توافقات به صورت کتبی نوشته شوند.

طبق قانون مستاجر موظف است خانه را تعمیر کند

با توجه به اینکه در قانون تملک آپارتمان به طور واضح درباره پرداخت هزینه تعمیر ساختمان صحبت شده است، اما همچنان در این موارد اختلافاتی بین موجر و مستاجر دیده می‌شود. برخی از این اختلاف‌ها شامل:

  • صاحب‌خانه اجازه تعمیر ندهد

اگر خانه نیاز به تعمیر داشته به‌گونه‌ای که امکان زندگی در آن سخت باشد و صاحب‌خانه اجازه تعمیر ملک ندهد طبق قانون، قرارداد فسخ شده و مالک حق پرفتن اجاره را ندارد.

  •  مستأجر اجازه تعمیر ندهد

همانطور که در بعضی مواقع صاحب‌خانه‌ها از تعمیرات ساختمان طفره می‌روند، مستأجر‌هایی نیز هستند که در برابر تعمیر ملک مقاومت می‌کنند. چراکه حاضر نیستند در قبال خرابی ساختمان که خود مسئول آن بوده هزینه‌ای پرداخت کنند. در این هنگام مالک با مراجعه به شورای حل اختلاف می‌تواند از مستاجر شکایت کند. در نتیجه با حکم دادگاه مالک می‌تواند وارد خانه شده ملک را تعمیر کند. بعد از پایان قرارداد نیز با مراجعه به دادگاه و ارائه دادن فاکتور هزینه خود را از مستاجر دریافت می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  تهاتر به جای پول در بازار مسکن اصفهان

در چه صورتی تعمیرات بدون اجازه صورت میگیرد

در چه صورت مستاجر می‌تواند بدون اجازه مالک خانه را تعمیر کند؟

چنانچه مستاجر از قبل برای تعمیر خانه از صاحب‌خانه اجازه گرفته باشد، می‌تواند هزینه‌های تعمیر ملک را از صاحب‌خانه دریافت کند. اما اگر بدون اذن صاحب‌خانه تعمیرات را انجام داده و بخواهد هزینه را دریافت کند قانون این حق را به او نمی‌دهد. مگر در شرایطی که وضع ملک بد بوده و صاحب‌خانه پاسخگو نباشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «نقش مفاصا حساب در انتقال ملک» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «قوانین تعمیرات در ملک اجاره‌ای» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

ثبت آگهی ملکی در سراسر ایران رایگان شد!

دلتا اولین سایت تخصصی ملکی ایران است؛ که امکان ثبت هر گونه آگهی ملکی را برای شما کاربر گرا…