طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی شکست خورد

2
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کارشناس بازار مسکن عنوان کرد: طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی عملا با شکست روبرو شد.
مالیات از خانه های خالی

به گزارش دلتا مگ به نقل از فرارو، محمود اولاد کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه طرح مالیات از خانه‌های خالی عملا پوچ از آب درآمد، عنوان کرد: قبل از آغاز شناسایی اعلام کردند، بیش از ۲.۵ میلیون واحد خالی در کل کشور وجود دارد که تنها ۵۰۰ هزار واحد آن در تهران است. اما بعد از عملیات اجرایی این موضوع، بر اساس اعلام رسمی وزارت راه و شهرسازی در کل کشور تنها ۵۶۰ هزار خانه خالی شناسایی شده است.

وی معتقد است که اصولا مکانیزم شناسایی خانه‌های خالی اشتباه است. در کشور‌های گوناگون اخذ مالیات از خانه‌های خالی لزوما برای کنترل قیمت‌ها و ایجاد تعادل در بازار انجام نمی‌شود. در حالی که در ایران اخذ مالیات بر خانه‌های خالی صرفا بر مبنای همین هدف اجرا شده است.

این استاد دانشگاه توضیح می‌دهد: در برخی از شهر‌ها مالیات از خانه‌های خالی گرفته می‌شود تا آن‌ها در هزینه‌های عمومی شهر سهیم باشند. اینکه خانه خالی است، ملاک نمی‌شود که مالک در پرداخت هزینه‌های عمومی شهر سهیم نباشد.

او می افزاید: افزایش ساخت، یک سیاست بلند مدت است که در این بازه عرضه را افزایش می‌دهد، اما این موضوع نیز شرایط خاص خودش را دارد، اینکه در هر نقطه‌ای و یا وسط بیابان شما مسکن بسازید و بعد هم انتظار داشته باشید، با افزایش عرضه، قیمت اجاره کنترل شود، چنین خبری نخواهد بود.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: وقتی فردی می‌خواهد در چنین مناطقی ساکن شود، میزان اجاره با هزینه‌هایی که در آن مکان باید بپردازد مقایسه می‌کند. نبود امکانات خدمات بهداشتی و آموزشی و همچنین کمبود وسایل حمل و نقل، هزینه‌ها را در چنین مناطقی افزایش می‌دهد و فرد تصمیم می‌گیرد، در مرکز شهر ساکن شود و اجاره بیشتری را نیز پرداخت کند، اما امکانات در اطرافش وجود داشت باشد، بنابراین ساخت مسکن تنها ملاک نیست.

مطلب پیشنهادی:  وزیر راه: ورود فناوری برای ساخت مسکن ارزان

مالیات از خانه های خالی

اولاد افزود: بلکه باید امکانات زیرساختی برای زندگی روزمره را نیز در آن مکان فراهم آورد، زیرا بدون این امکانات، زندگی عملا میسر نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از زمانی که ساخت و ساز‌ها در شهر‌ها به لحاظ معماری به اشباع رسید، این موضوع همراه با افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن تورم شد.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: در سوی مقابل، درآمد خانوار‌ها با کاهش شدیدی روبرو شد و همین موضوع موجبات آن را فراهم آورد که در بحث مسکن برای مردم مشکلات زیادی ایجاد شود. بنابراین تا زمانی که دولت علت‌های اصلی این موضوع یعنی کنترل شاخص‌های اقتصاد کلان را در دستور کار خود قرار ندهد، راه‌حل‌هایی که در شرایط عادی بهترین گزینه‌ها برای کنترل بازار باشند، جواب نخواهند داد و بازار سروسامان نخواهد گرفت.

او بر این باور است که دولت برای کنترل بازار مسکن باید، وضعیت اقتصاد کلان را درست کند. تا زمانیکه این مسئله انجام نشود، راهکار‌هایی که برای مدیریت و تعادل در بازار به کار گرفته می‌شود، به هیچ عنوان جوابگو نخواهد بود.

مطلب «مصوبه حداکثر افزایش اجاره‌ بها به تأیید سران قوا رسید» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] بیشتر: مطلب «طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی شکست خورد» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  2. […] طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی شکست خورد […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …