مالیات بر درآمد اجاره و انواع آن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مالیات بر درآمد اجاره مربوط به صاحبان املاک است و ارتباطی به مستاجر ندارد. بر اساس قانون مالیات بر اجاره ملک، صاحب املاک اجاره‌ای از نوع تجاری، مسکونی و حتی ادارای وظیفه دارند تا پایان تیر ماه هر سال اظهارنامه‌ای تهیه و تنظیم کنند و بر اساس این اظهارنامه مالیات تعیین شده را به اداره مالیاتی که ملک در آن واقع شده است بپردازند.
پرداخت تسهیلات مسکن

یکی از راه‌های کسب درآمد توسط دولت، مالیات‌ است. به بیانی دیگر دولت با گرفتن مالیات از مردم به کسب درآمدی می‌پردازد که با توجه به این درآمد به فعالیت اقتصادی و خدمات عمومی اقدام می‌کند. حال یکی از مواردی که صاحبان منزل مسکونی، باید به آن بپردازند، مالیات بر درآمد اجاره خانه است. مقدار این مالیات، بستگی به شرایط مختلفی دارد.

در حالت کلی مالیات به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شود که مالیات بر املاک و مستغلات از جمله مالیات مستقیم به حساب می‌آید و شامل انواع درآمدی است که حاصل از خریداری ملک است.

مالیات بر درآمد اجاره چیست؟

مالیات بر درآمد اجاره چیست؟

در حالت کلی مالیات بر درآمد به چند دسته تقسیم می‌شود که یکی از آنها مالیات بر درآمد املاک است که مالیات بر اجاره خانه نیز در زیر مجموعه این مالیات قرار خواهد گرفت.

در صورتی که صاحبان املاک و مستغلات مسکونی و تجاری بخواهند ملک خود را در اختیار فرد دیگری با اهداف تجاری، سکونت و غیره قرار دهند که از این راه درآمدی نیز به دست بیاید، این درآمد بر اساس نوع و میزان آن مشمول مالیات بر درآمد اجاره املاک می‌شود.

مالیات بر درآمد اجاره مربوط به صاحبان املاک بوده و ارتباطی به مستاجر ندارد. بر اساس قانون مالیات بر اجاره ملک، صاحب املاک اجاره‌ای از نوع تجاری، مسکونی و حتی ادارای وظیفه دارند تا پایان تیر ماه هر سال اظهارنامه‌ای تهیه و تنظیم کنند و بر اساس این اظهارنامه مالیات تعیین شده را به اداره مالیاتی که ملک در آن واقع شده است بپردازند.

مطلب پیشنهادی:  آیا به زن دارای اختلالات روانی مهریه تعلق می‌گیرد؟

انواع مالیات بر درآمد املاک و مستغلات

انواع مالیات بر درآمد املاک و مستغلات

مالیات بر املاک و مستغلات شامل:

  • مالیات بر درآمد اجاره املاک و مستغلات
  • مالیات بر حمل و انتقال املاک
  • مالیات بر مستغلات خالی

مقدار مالیات بر اجاره ملک

در نوع مالیات بر اجاره منزل، دو نوع مالیات وجود دارد که عبارتند از: اجاره نامه دست اول و اجاره نامه دست دوم. در اجاره نامه دست اول از مالیات بر اجاره خانه، اجاره دهنده خانه، مالک آن است و در اجاره نامه دست دوم از مالیات بر اجاره منزل، شخص اجاره دهنده خود ملک را اجاره کرده است که بر این اساس نیز نرخ مالیات آن‌ها با هم فرق می‌کند.

مقدار مالیات بر اجاره، در نوع اول مالیات بر درآمد اجاره خانه شامل کل مبلغ اجاره با کسر ۲۵ درصد استهلاک و اجاره مالک است. اما در نوع دوم مالیات بر اجاره همان ما به التفاوت اجاره بهای دریافتی و اجاره پرداختی مستاجر برای ملک است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «همه چیز درباره ابطال معامله صوری» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

نحوه شکایت از پیج اینستاگرامی

یکی از موضوعات بسیار پر چالش که امروزه بسیار با آن روبه‌رو هستیم، شکایت از پیج اینستاگرامی…