تاخیر در صدور پروانه، مانعی برای ساخت و ساز

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طولانی بودن روند صدور پروانه ساختمان مانع بزرگی در بحث ساخت و ساز است اما دلیل اصلی به شمار نمی‌آید. برای آنکه بتوانیم به روند ساخت و ساز سرعت ببخشیم لازم است فرایند اداری آن را کاهش دهیم.

به گزارش دلتا مگ به نقل از خبرگزاری ایسنا، می‌توان گفت یکی از موانعی که باعث می‌شود تولیدات مسکن کاهش یابد طولانی بودن زمان صدور پروانه ساختمان است.

به همین منظور محمد آئینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار کرد: افزایش سرعت نوسازی در گرو سه عامل است. گام نخست کاهش مدت زمان صدرور پروانه ساختمان است. چرا که این پروسه به طور متوسط هشت ماه به طول می‌انجامد در حالی که باید در مدت یک هفته آماده شود. برای بهبود این وضعیت، شهرداری اقدامات لازم را انجام داده است. اما با توجه به آنکه بعضی از فرایند اداری این پروسه به دستگاه‌های دیگری مرتبط می‌شود لازم است برای به تحقق رسیدن این هدف همه نهاد‌ها با یکدیگر همگام شوند.

افزایش سرعت نوسازی

اقداماتی که شهرداری برای بهبود روند کاهشی مدت زمان پروانه ساختمان انجام داده باعث نگرانی برخی از واحد‌های فنی در ساخت و ساز شده است. گام بعدی که در کاهش مدت زمان پروانه ساخت موثر بوده حذف آزمایش‌های ژئوتکنیک خاک از پروسه ساخت وساز است. حذف این آزمایش باعث می‌شود مهندسان نتوانند محاسبات دقیقی را در بحث ساخت و ساز منتشر کنند. در نتیجه گفته‌های آنها در حد فرضی و محاسبات تقریبی باقی می‌ماند که بسیار خطرناک است.

مطلب پیشنهادی:  260 هزار پلاک کم دوام و ناپایدار در تهران

سومین گام که شهرداری برای کاهش مدت زمان صدور  پروانه در نظر گرفته است واگذاری تاییدیه ایمنی ساختمان‌ها به دفاتر خدمات الکترونیک بود که با واکنش افراد متخصص در شهرداری مواجه شد.

حذف آزمایش خاک در شهرداری

حذف  آزمایشهای خاک چه پیامد‌هایی دارد

حمزه شکیب ـ سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز در این‌باره گفت: حذف یکباره آزمایش‌های خاک بدون توجیهات قانونی، نقض مقررات ملی ساختمان است.

وی اظهار کرد: رعایت مقررات ملی ساختمان برای همه نهادهای مرتبط با حوزه ساخت الزامی است و همه عوامل اجرایی و نهادهای مسئول ملزم به رعایت تمامی مقررات ملی ساختمان هستند.

حذف آزمایش ژئوتکنیک از خاک هنگامی عملی می‌شود که تمام مراحل اجرایی شدن ساختمان در چارچوب مقررات ملی ساختمان یک توجیه قانونی داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب در حوزه ملک، مطلب «نکات طلایی قوانین مربوط به مبایعه‌نامه » را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب در حوزه ملک، مطلب «تاخیر در صدور پروانه، مانعی برای ساخت و ساز» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

خبر خوش برای مالکین واحدهای مسکن مهر

روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه ‌و شهرسازی کشور بیان کرد که بیش از دو میلیون واحد مسکو…