سهم تعاونی ها از ساخت مسکن چقدر است؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هم اکنون سهم تعاونی‌ها در تولید مسکن زیر ۱۰ درصد عنوان می‌شود در صورتی که این بخش ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی برای ساخت و تامین مسکن دارد.
سهم تعاونی ها در تولید مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، مهدی مسکنی، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص سهم تعاونی‌ها در تولید مسکن توضیح داد: در دوران مسکن مهر، دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شد. از این میزان حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد، خود مالکی و شخصی و یک میلیون و ۹۰ هزار واحد، جمعی و تعاونی ساز بودند.

او افزود: از دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی سهم تعاونی‌ها 840 هزار واحد بود. از همین رو می‌توان گفت که دستاوردهای بخش تعاون در سطح اقتصاد ملی قابل ملاحظه است.

این مقام مسئول گفت: در برنامه ساخت مسکن، دولت بخش تعاون را مکلف کرده که از مجموع ۴ میلیون واحد مسکونی ۴۰۰ هزار واحد در بخش تعاون ساخته شود.

در ادامه فتح الله بیات ـ فعال حوزه کار در خصوص ساخت و ساز مسکن توسط تعاونی‌ها ابراز داشت: اگر تعاونی‌ها وارد ساخت و ساز شوند بهتر است و به این منظور باید تعاونی‌های خوشنام که سابقه درخشانی در ساخت و ساز دارند این کار را برعهده بگیرند.

سهم تعاونی‌ها در تولید مسکن

او با تاکید بر اینکه در تعاونی‌ها نگاه سودآوری حاکم نیست، تصریح کرد: از این رو مسکن با قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول به شکل مقرون به صرفه ساخته و در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  حضور یک شرکت بزرگ ترکیه‌ای، برای ساخت و ساز در ایران

وی با بیان اینکه کارگران برای صاحبخانه شدن دریافتی و آورده کمی دارند بنابراین اگر قرار است مسکن کارگری با قیمت مناسب ساخته و تحویل شود، بهتر است تعاونی‌های مسکن مهر وارد شوند و دولت بر عملکرد آن‌ها نظارت کند.

برابر آمارها، ۸۴۲ هزار و ۸۱۹ واحد در قالب حدود ۶۵۰۰ تعاونی مسکن مهر ساماندهی شده و این تعاونی‌ها با انعقاد قرارداد مستقیم با پیمانکار اقدام به ساخت واحدهای مسکونی کرده‌اند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در ساخت مسکن ارزان باید از ظرفیت تعاونی‌های مسکن استفاده و بر آن‌ها نظارت شود چرا که در تعاونی‌های مسکن، نگاه سودآوری مطرح نیست و ساخت یک واحد مسکونی با قیمت تمام شده کمتری صورت می‌پذیرد.

مطالعه بیشتر: مطلب «کلاهبردار حرفه‌ای مسکن پردیس بازداشت شد» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …