در اجاره ملک، به این نکات توجه کنید

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با تصور اینکه قولنامه برای شما بار حقوقی ندارد، هیچ برگه‌‌ای را به نام اینکه قولنامه است، به راحتی امضا نکنید؛ چرا که تعهدات قید شده در آن از نظر قانونی به عهده شما قرار گرفته و در صورت عدم انجام آن‌ها با ضرر و زیان مواجه می‌شوید.
شهر تهران

طبق آمارهای ارائه شده، بیشتر مردم اجاره‌نشین هستند. بنابراین درصد بالایی از مردم کشور هر سال مجبور به نوشتن اجاره نامه و اجاره ملک هستند. در نتیجه اطلاع از نکات مهم در نوشتن اجاره نامه ضروری به نظر می‌رسد.

قولنامه و تصورات اشتباه در مورد آن

در زمان قدیم، در صورتی که طرفین معامله به توافق می‌رسیدند ولی به هر دلیل، مثلا آماده نبودن پول، معامله انجام نمی‌شد، تعهدات طرفین را مکتوب کرده و به آن قولنامه می‌گفتند. اما همانطور که گفتیم در حال حاضر چیزی به نام قولنامه در قانون تعریف نشده است. در صورتی که امکان پرداخت ثمن معامله وجود نداشته باشد، باز هم مبایعه نامه یا اجاره نامه نوشته می‌شود. در چنین شرایطی برای حفظ منافع خریدار و فروشنده باید بندهایی در قرارداد قید شود که توضیح این موارد خارج از موضوع این نوشته است.

قولنامه و تصورات اشتباه در مورد آن

تصور اشتباهی که در مورد قولنامه وجود دارد این است که تعهد و الزام قانونی برای امضا کنندگان بوجود نمی‌آورد. اما با توجه به اینکه چیزی که امروز مردم به آن قولنامه می‌گویند همان مبایعه نامه است، بنابراین تمام مسائل قانونی مبایعه نامه را شامل می‌شود.

تفاوت اجاره نامه دستی، رسمی و بنگاهی

اجاره نامه دستی قراردادی است که موجر و مستاجر با توافق یکدیگر نوشته و آن را امضا می‌کنند. در صورت بروز مشکل بین موجر و مستاجر، این نوع قرارداد از نظر قانونی قابل پیگیری است. اما مراحل پیگیری آن و رسیدن به حق و حقوق مورد نظر دشوار و طولانی‌ است.

اجاره نامه بنگاهی قراردادی است که در آژانس املاک تنظیم شده و مهر و امضا مشاور املاک زیر آن وجود دارد. این قرارداد از نظر قانونی ارزشمندتر از اجاره نامه دستی است. در صورتی که اجاره نامه شما تحت پوشش این قانون باشد، دریافت حق و حقوق (هم برای موجر و هم برای مستاجر) بسیار راحت‌تر می‌شود. در صورتی که اجاره نامه شما تحت پوشش این قانون باشد، دریافت حق و حقوق بسیار راحت‌تر می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  ساخت و ساز غیر مجاز در روستا

اجاره نامه رسمی سندی‌ است که در دفاتر اسناد رسمی به ثبت می‌رسد. اجاره نامه دستی و بنگاهی جزو اسناد رسمی نیستند ولی اجاره نامه رسمی یک سند رسمی به حساب می‌آید. ارزش این اسناد از نظر قانونی از اسناد عادی بیش‌تر است.

نکات مهم در تمدید اجاره نامه

نکات مهم در تمدید اجاره نامه

از نکات مهم در تمدید اجاره نامه و اجاره ملک این است که نیازی به نوشتن یک قرارداد جدید نیست. بلکه می‌توانید اصطلاحا قرارداد قبلی را پشت‌نویسی کنید. برای انجام پشت نویسی، کافی‌ است مواردی که نسبت به اجاره نامه قبلی تغییر کرده‌اند را یادداشت کنید. علاوه بر این باید تاریخ اتمام اجاره را هم در پشت نویسی ذکر کنید. پس از ذکر کلیه تغییرات بوجود آمده نسبت به اجاره نامه پیشین، باید این جمله را ذکر کنید: «کلیه مفاد اجاره نامه قبلی به غیر از تغییرات ذکر شده پابرجاست»

پیشنهاد مطالعه:برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «مطالبه خسارت قرارداد فروش ملک» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «در اجاره ملک، به این نکات توجه کنید» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

با مراحل، هزینه و شرایط انحصار وراثت آشنا شوید

از شرایط انحصار وراثت را همه افراد باید اطلاع و آگاهی داشته باشند. پیگیری این موضوع از مرا…