تاثیر نرخ بهره بانکی بر قیمت اجاره‌بها

3
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در صورتی که خریداران سرمایه‌ای از بازار مسکن خارج شوند، ثبات نسبی در قیمت این بازار شکل می‌گیرد که تاثیر مثبت آن بر بازار اجاره‌بها نیز حس می‌شود.

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، مجلس و دولت مسابقه طراحی بسته سیاستی برای تنظیم بازار اجاره مسکن را راه انداخته‌اند. اما درون هیچ‌کدام از این بسته‌ها «کلید اصلی» وجود ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد سیاست گذار با یک تیر می‌تواند دو نشان را هدف قرار دهد. «تنظیم نرخ بهره بانکی» در شرایط فعلی می‌تواند به‌عنوان یک الگوی جهانی «کاهش تورم عمومی» عمل کند. همچنین می‌تواند روند رشد قیمت‌ها در سبد هزینه خانوار را کاهش دهد و از طرفی به عنوان پادزهر برای اجاره‌بها عمل کند. افزایش نرخ بهره سه نفع مستقیم و غیرمستقیم برای بازار مسکن به همراه دارد.

تاثیر نرخ بهره بانکی بر بازار مسکن

چنانچه دولت بتواند با استفاده از ابزار‌های سیاسی که در اختیار دارد تورم عمومی را کنترل کند، می‌توان امیدوار بود در فصل اوج گیری نقل و انتقال ملک اجاره‌بها کاهش یابد. با توجه به آنکه امروزه مستاحران با وجود افزایش قیمت اجاره‌بها در مضیقه قرار دارند، دولت با در نظر گرفتن شرایط بد بازار اجاره‌بها، برای حمایت از مستاجران در پی راهکاری در قالب (بسته کنترل اجاره‌بها) است. با شروع کرونا در سال‌های اخیر تورم عمومی در بیشتر کشور‌ها رشد چشمگیری داشته و ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست.

سرمایه گذازی در بازار مسکن چ پیامدی دارد

به دلیل آنکه بازار اجاره‌بها در مقایسه با خرید مسکن یک بازار مصرفی به شمار می‌رود، بنابراین اولویت در بخش مسکن به این قسمت تعلق می‌گیرد. طبق آمار منتشر شده، از سال 96 به بعد قیمت خرید مسکن 9 برابر و اجاره‌بها 6 برابر شده است. این افزایش تورم در بازار به دلیل تقاضای غیر عادی(سرمایه‌ای و سفته بازی) در بازار مسکن می‌باشد. با افزایش اجاره‌بها سهم تهیه مسکن در سبد خانوار در یک دهه گذشته از 35 درصد به 42 درصد رسیده است. بنابراین خانواده‌ها ناگزیر هستند برای آنکه بتوانند از پس اجاره‌بها بر بیایند، بسیاری از اقلام ضروری را کاهش داده و یا حتی مجبور به حذف برخی اقلام خوراکی شوند.

مطلب پیشنهادی:  متقاضیان امروز بازار مسکن چه کسانی هستند؟

عامل لفزلیش تورم احاره بها

تاثیر نرخ بهره‌بانکی در بازار مسکن

تنظیم نرخ بانکی سه منفعت بزرگ به همراه دارد. یکی از آنها تاثیر گذاری بر تورم عمومی است. اما از مهم‌ترین آن تغییر رفتاری است که مالکین به دنبال افزایش نرخ بهره خواهند داشت و به نفع مستاجران تمام می‌شود. با توجه به تورم در سال‌های اخیر مالکان برای گذراندن زندگی خود مجبور به افزایش نرخ اجاره‌بها در مقابل ودیعه کم شدند. چنانچه نرخ بهره بانکی جذاب شود مالکان ترغیب می‌شوند به جای افزایش اجاره‌بها مقدار ودیعه را بالا ببرند که این امر به نفع مستاجران است.

سومین منفعتی که ار تنظیم نرخ بهره توسط بانک مرکزی حاصل می‌شود و بازار مسکن را متوجه خود می‌کند این است، قسمتی از سرمایه مردم که به دلیل ناامنی به بازار‌های سکه، ارز و مسکن سرازیر شده به عنوان سپرده بانکی سرمایه گذاری شود. چرا که با سرمایه گذاری در بازار مسکن شاهد به وجود آمدن تورم در این بخش هستیم.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «آیا بین مسکن ویژه و مسکن دولتی تفاوت وجود دارد؟ » را در دلتا مگ بخوانید.

3 دیدگاه

  1. […] بیشتر: مطلب «تاثیر نرخ بهره بانکی بر قیمت اجاره‌بها» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  2. […] آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «تاثیر نرخ بهره بانکی بر قیمت اجاره‌بها» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  3. […] آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «تاثیر نرخ بهره بانکی بر قیمت اجاره‌بها» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …