الزام به فک رهن و نکات مربوط به آن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای الزام به فک رهن، در صلاحیت دادگاه عمومی حقوقی، محل وقوع ملک می‌باشد.
الزام به فک رهن

طرح دعوای الزام به فک رهن در سه حالت ممکن است ضروری به نظر برسد. این سه حالت عبارتند از:

  • اولین مورد مربوط به زمانی است که بدهکار، ملک خود را در رهن طلبکار قرار داده و پس از پرداخت کل مبلغ بدهی، طلبکار حاضر به فک رهن نمی‌شود. در این حالت شاکی مجبور است برای پس‌ گرفتن ملک خود اقدام به طرح دعوا نماید.
  • حالت دوم هنگامی رخ می‌دهد که طی قرارداد مشارکت در ساخت، سازنده، ملک را در رهن بانک می‌گذارد ولی در زمان مقرر موفق به فک رهن نمی‌شود.
  • سومین مورد نیز مربوط به زمانی است که شخصی ملک در رهن خود را به کسی فروخته و ضمن مبایعه‌نامه، متعهد می‌شود تا تاریخ معینی ملک را آزاد کند. این زمان معمولا با زمان مراجعه جهت تنظیم سند رسمی منطبق است. ضرورت طرح دعوای الزام به فک رهن به هر یک از دلایل فوق که ایجاد شود از عموماتی پیروی می‌کند که در ادامه به آن می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب، با دلتا مگ همراه باشید.

تقویم خواسته در دادخواست الزام به فک رهن

تقویم خواسته در دادخواست الزام به فک رهن

در دادخواست الزام به فک رهن، بهتر است که تقویم خواسته را مطابق قیمت منطقه‌ای ملک انجام دهید. هرچند در این زمینه بین مراجع اختلاف نظر است و برخی دادگاه‌ها تقویم خواسته از سوی خواهان را بدون توجه به قیمت منطقه‌ای می‌پذیرند، اما برای رعایت جانب احتیاط بهتر است قیمت منطقه‌ای، ملاک قرار داده شود.

مطلب پیشنهادی:  کلاهبرداری املاک و روش‌های پیشگیری از آن

الزام به فک رهن و تنظیم سند رسمی انتقال

الزام به فک رهن و تنظیم سند رسمی انتقال

فک رهن، مثل اخذ پایان کار یا صورت‌ مجلس تفکیکی، مقدمه تنظیم سند رسمی ملک است. اگر ملکی در رهن باشد تنظیم سند رسمی امکان‌پذیر نیست. در مقام طرح دعوا در این زمینه رویه دادگاه‌ها متفاوت است. برخی معتقدند ابتدا باید دادخواست الزام به فک رهن تقدیم شود و بعد از فک رهن برای تنظیم سند رسمی طرح دعوا شود؛ اما برخی دیگر معتقدند که امکان مطرح شدن هر دو خواسته در یک دادخواست وجود دارد.

در صورتی که حکم محکومیت خوانده به فک رهن صادر شود اما به هر دلیلی قابل اجرا نباشد، این امر موجب ایجاد حق فسخ قرارداد اصلی برای محکوم‌له خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه:برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «همه چیز درباره ابطال دستور تخلیه» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چگونه سرقت طلا از خانه را پیگیری کنیم؟

پیگیری قضایی سرقت طلا از خانه از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که افراد باید از آن اطلاع داشت…