همه چیز درباره ابطال دستور تخلیه

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به نظر می‌رسد دستور تخلیه یک تصمیم اداری است و اگر در تنظیم و صدور آن اشتباهی رخ دهد، مقام صادرکننده می‌تواند از تصمیم خود عدول کند.
همه چیز درباره ابطال دستور تخلیه

یکی از روش‌های سریع و کم‌هزینه برای تخلیه ملکی که مدت اجاره آن تمام شده، دستور تخلیه است. دستور تخلیه، تصمیمی قضایی است که هنگام عقد اجاره مطرح می‌شود. زیرا از خصوصیات عقد اجاره این است که مستاجر فقط مالک منافع می‌شود و عین مستاجره همچنان در مالکیت موجر باقی می‌ماند. البته که علاوه بر انقضای مدت اجاره، موارد دیگری نیز لازم است تا دادگاه دستور حکم تخلیه را بدهد. از طرفی مستاجر می‌تواند در صورت رعایت یک‌سری موارد قانونی، دادخواست ابطال دستور تخلیه را داشته باشد. برای آگاهی از جزئیات این قانون، تا پایان مطلب با دلتامگ همراه باشید.

شرایط ابطال دستور تخلیه

در صورت فقدان شرایط قانونی، دستور تخلیه صادر شده از شورای حل اختلاف، قابل ابطال خواهد بود. امکان صدور دستور تخلیه، منحصر به اجاره نامه‌هایی است که تابع قرارداد روابط موجر و مستاجر سال 1376 باشد. بنابراین اگر اجاره نامه ارائه شده توسط موجر مشمول این قانون نبوده، یعنی در دو نسخه تنظیم و امضا نشود و به امضای دو شاهد نرسیده باشد، شامل صدور دستور تخلیه نبوده و در صورت صدور چنین دستوری، مستاجر می‌تواند ابطال دستور تخلیه را بخواهد.

شرایط ابطال دستور تخلیه

دستور تخلیه برای املاک مسکونی و تجاری که سرقفلی و حق کسب به آنها تعلق نگرفته، صادر نمی‌شود. از سوی دیگر اگر برای املاک دارای سرقفلی و حق کسب و پیشه، دستور تخلیه صادر شود مطابق مقررات قانونی می‌توان درخواست توقف عملیات اجرایی دستور تخلیه را داشت.

مطلب پیشنهادی:  با نحوه نوشتن قولنامه آشنا شوید

برای صدور دستور تخلیه، باید مدت اجاره به پایان رسیده باشد. اگر علارغم این قضیه باشد، دستور تخلیه باطل خواهد شد. علاوه بر آن ممکن است قرارداد اجاره با توافق طرفین تمدید شده باشد که در این حالت نیز، باعث توقف دستور تخلیه می‌شود. البته اثبات تمدید اجاره نامه بر عهده مدعی است. در صورت اثبات تمدید اجاره‌نامه به نحو مقتضی در دادگاه، دستور تخلیه به جهت آنکه قبل از پایان مدت اجاره صادر شده قابل ابطال است.

تاثیر شکایت بر اجرای دستور تخلیه

تاثیر شکایت بر اجرای دستور تخلیه

دستور تخلیه طی 24 ساعت پس از صدور، به مستاجر ابلاغ شده و ایشان موظف است مفاد دستور را ظرف یه روز اجرا نماید؛ در غیر این صورت مامور اجرا نسبت به اجرای دستور اقدام می‌نماید.

اعلام شکایت از سوی مستاجر مانع اقدامات اجرایی حکم تخلیه نمی‌شود؛ مگر اینکه دادگاه رسیدگی کننده، شکایت مستاجر را مدلل بداند و پس از اخذ تامین، متناسب با ضرر و زیان احتمالی موجر، قرار توقیف عملیات اجرای احکام را صادر نماید.

پیشنهاد مطالعه: نکات طلایی در خرید ملک کلنگی

یک نظر

  1. […] آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «همه چیز درباره ابطال دستور تخلیه» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

بیش از یک دهه تاخیر در تحویل مسکن مهر پردیس

مالکین واحدهای مسکونی مسکن مهر در فاز 11 زون 2 شهر پردیس با اشاره به پیگیری‌های مکرر برای …