هر آنچه که باید درباره قرارداد پیش‌فروش ساختمان بدانید

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به آنکه هر روزه شاهد تخلفات زیادی در زمینه پیش‌فروش ملک هستیم، در نتیجه بهتر است قبل از هر اقدامی با یک وکیل متخصص در امور قراردادها مشاوره نمایید و قرارداد‌ها را در دفاتر ثبت اسناد تنظیم کنید.
تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان در دفتر اسناد

به گزارش دلتا مگ به نقل از خبرگزاری موج، خلیل محبت‌ خواه مدیر کل وزارت راه و شهرسازی استان تهران با هشدار به تهرانی‌ها گفت : در سال گذشته ۳۵ هزار پرونده در محاکم قضائی استان تهران با موضوع جعل و کلاهبرداری در پیش‌فروش ساختمان ثبت شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران ادامه‌ داد: طبق آخرین گزارش‌های دادگستری تهران این آمار در سال ۱۴۰۰ روند افزایشی داشته است. در سال 1389 قانون پیش فروش ساختمان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در سال 1393 بعد از تایید قوه قضاییه این قانون به آیین نامه اجرایی تبدیل شد. با دلتا مگ همراه ما باشید تا به تحلیل این گزارش بپردازیم.

با توجه به قانون 24 فروش ملک پیش فروش در املاک جرم است

هدف از تشکیل این قانون جلوگیری از به فروش رفتن یک ملک به اشخاص متعدد است. با توجه به ماده 24 در قانون پیش فروش ساختمان، مشاوران املاک به هیچ عنوان اجازه پیش فروش ملکی را در دفاتر خود ندارند و باید تنظیم قرارداد به صورت رسمی در دفاتر ثبت اسناد انجام گیرد.

مجبت‌خواه به پیش‌فروشان و مشاوران املاک هشدار داد: در صورت هرگونه تخلف و سرپیچی از این قانون، مجازات حبس برای متخلف در نظر گرفته شده است. برای پیش فروش املاک نیازمند کد رهگیری بوده که توسط دفتر ثبت اسناد ارائه می‌شود. بنابراین بنگاه‌های معاملات املاک در این زمینه صلاحیت فروش ندارند و فقط می‌توانند متقاضیان را به دفاتر اسناد رسمی هدایت کنند.

مطلب پیشنهادی:  پیش‌بینی وضعیت آینده بازار مسکن

یکی از دلایلی که باعث می‌شود قانون گذار نسبت به ملک پیش‌فروش تمرکز بیش‌تری داشته باشد، به دلیل آن است که هنوز مورد معامله‌ای وجود ندارد و قرار است در آینده به‌وجود آید.

چه لفرادی می توانند اقدام به پیش فروش کنند

چه افرادی می‌توانند اقدام به پیش‌فروش آپارتمان کنند؟

مطابق تبصره ماده 1 قانون پیش‌فروش ساختمان، اشخاص نام برده می‌توانند در چارچوب قانون تعیین شده اقدام به پیش‌فروش ملک خود کنند:

  •  سرمایه گذارانی که در ازای سرمایه گذاری از طریق احداث بنا روی زمین متعلق به دیگری، واحدهای ساختمانی مشخصی از بنای احداثی بر روی آن زمین، ضمن عقد و به موجب سند رسمی به آنان اختصاص می‌یابد.
  • مستاجرین اراضی اعم از ملکی، دولتی و موقوفه که به موجب سند رسمی حق احداث بنا بر روی عین مستاجره را دارند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «تبعات سرمایه‌گذاری ملک در شمال کشور» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

خبر خوش برای مالکین واحدهای مسکن مهر

روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه ‌و شهرسازی کشور بیان کرد که بیش از دو میلیون واحد مسکو…