مراحل دریافت استعلام وکالتنامه فروش ملک

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر قصد فروش ملک از طریق وکالتنامه را دارید، توجه به یکسری نکات و قوانین برای شما لازم است. پس تا انتهای این مطلب با دلتامگ همراه باشید.
مراحل دریافت استعلام وکالتنامه فروش ملک

یکی از کارهای ضروری و مهم در خرید و فروش وکالتی ملک، استعلام وکالتنامه فروش ملک است. چرا که در معاملات و قراردادهای ملکی، همیشه احتمال کلاهبرداری وجود دارد. قبل از توضیح نحوه دریافت استعلام وکالتنامه، باید به این موضوع اشاره کرد که فقط وکالتنامه‌های رسمی که در دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم شده‌اند اعتبار داشته و وکالتنامه دستی، به هیچ وجه از نظر قانونی معتبر نیست. برای آگاهی از جزئیات این قانون تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

استعلام وکالت نامه از طریق دفتر ثبت اسناد رسمی

استعلام وکالت بلاعزل چگونه است؟

وکالت بلاعزل به سندی می‌گویند که در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم می‌شود و بعد از تنظیم هیچ یک از طرفین حق باطل کردن آن را ندارند چرا که موکل با دادن وکالت بلاعزل این حق را از خود سلب کرده است. استعلام وکالت نامه به روش زیر انجام می‌گیرد.

  •  روش مراجعه حضوری

    یکی از روش‌های استعلام وکالتنامه، روش مراجعه حضوری است. در این روش، فرد متقاضی استعلام، می‌تواند با مراجعه به دفتر اسناد رسمی تنظیم کننده سند، با ارائه یکی از اطلاعات مربوط به کدملی طرفین، رمز تصدیق یا شناسه سند، برای استعلام وکالت نامه مورد نظر خود اقدام نماید.

  •  روش آنلاین و الکترونیکی

    دراستعلام وکالتنامه به روش آنلاین و الکترونیکی، متقاضی استعلام باید به سامانه استعلام وکالت نامه یا همان سامانه ثبت من، به آدرس اینترنتی my.ssaa.ir، مراجعه کرده و با استفاده از اطلاعات شناسه سند و رمز تصدیق، برای استعلام وکالت نامه به روش آنلاین و الکترونیکی، اقدام نمایند. استعلام وکالت نامه با شماره سند نیز از طریق همین سامانه قابل پیگیری است.

استعلام وکالتنامه از طریق دفتر ثبت اسناد رسمی

برای استعلام وکالت‌نامه می‌توانید به صورت حضوری یا تلفنی، از طریق دفتر ثبت اسناد رسمی که تنظیم کننده وکالتنامه مورد نظر است، صحت و اصالت وکالتنامه را بررسی کنید.

برای انجام این کار به بخشی از اطلاعات مندرج در وکالتنامه رسمی احتیاج دارید. این اطلاعات شامل:

  • شناسه سند (بخش ۱ در تصویر) که یک عدد ۱۸ رقمی است و در بالا گوشه سمت راست وکالتنامه درج شده‌است.
  • شماره وکالتنامه (بخش ۲ در تصویر) که یک عدد ۶ رقمی است و در بالا سمت چپ نوشته شده‌است.

البته بهتر است تمام متنی که در آن به شماره وکالتنامه اشاره شده است را در مراجعه حضوری یا تلفنی به همراه داشته‌باشید. با توجه به بخشی که با شماره ۳ در تصویر مشخص شده، می‌توانید آدرس و شماره تلفن دفتر اسناد رسمی صادرکننده وکالتنامه را پیدا کنید. با مراجعه به قسمتی که با عدد ۴ در تصویر مشخص‌شده، می‌توانید نام سر دفتر تنظیم کننده وکالتنامه را نیز مشاهده کنید.

دریافت استعلام از طریق سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

دریافت استعلام از طریق سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

در صورتی که تمایل دارید استعلام را به صورت اینترنتی انجام دهید، می‌توانید به بخش تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی در سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه نمایید.

نحوه گرفتن استعلام وکالت نامه های خارج از کشور

برای دریافت استعلام وکالتنامه دو راه دارید. راه اول مراجعه حضوری به سفارتخانه است. راه دوم استفاده از سامانه اینترنتی طراحی شده، مخصوص این کار است. بدیهی‌ است که راه دوم ساده‌تر و سریع‌تر است.

مراحل دریافت استعلام وکالت نامه با کد ملی

استعلام وکالتنامه با کد ملی تنها با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی امکان پذیر است. توجه داشته باشید که استعلام وکالتنامه بدون رمز تصدیق امکان‌پذیر نیست. جهت استعلام وکالتنامه در سامانه تصدیق اصالت اسناد رسمی، باید رمز تصدیق و شناسه سند را داشته باشید.

مطالعه بیشتر: کاتی برای دریافت وام خرید خانه

مطلب پیشنهادی:  راه‌ اندازی شعبه جدید مشاور املاک و نکات آن

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «مراحل دریافت استعلام وکالتنامه فروش ملک» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …