طی 4 سال گذشته، قیمت زمین از ملک پیشی گرفت

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس بازار مسکن اعلام کرد: در 4 سال گذشته افزايش قيمت زمين بسيار بيشتر از قيمت ملك بود. همين امر باعث شده كه قيمت تمام شده ساخت و ريسك سرمايه‌گذاري افراد نيز بالا رود.

به گزارش دلتا مگ به نقل از روزنامه اعتماد، مهدی سلطان‌محمدی، كارشناس بخش مسكن به عدم رعایت سقف 25 درصدي كه از سوي دولت براي اجاره مسكن مطرح شد اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده با اين روش‌ها نمي‌توان اين بخش را ساماندهي كرد. اين‌گونه دخالت‌ها نه تنها كمكي به بازار مسكن نمي‌كند، بلكه بازار را خراب هم خواهد كرد.

وی در ادامه عنوان کرد که تعیین سقف اجاره بها منجر به توافقات ميان مستاجر و مالك را غيررسمي خواهد شد، گفت: مالكان نيز خارج از قرارداد مبالغي را مطالبه خواهند كرد.

سلطان‌محمدی بيان اينكه اجاره معمولا بين 4 تا 5 درصد قيمت واحد مسكوني است، گفت: يك درصد از اين ميزان به استهلاك برمي‌گردد و يك درصد هم براي نگهداري ملك است. عملا 2 تا 3 درصد براي مالك باقي مي‌ماند. اما اگر كمتر از اين ميزان باشد ديگر مالكان انگيزه‌اي براي اجاره مسكن خود ندارند.

افزايش قيمت زمين

او با بیان اینکه افزايش درآمدها، كنترل تورم و ساخت واحدهاي اجاره‌اي بيشتر و عرضه آن مي‌تواند راهگشا باشد، خاطرنشان کرد: اين افزايش قيمت‌ها تنها در بخش مسكن نيست و در حوزه خودرو نيز كه عمده توليدكنندگان آن دولتي هستند هم اين مساله را مي‌بينيم.

سلطان‌محمدي معتقد است که با رشد نقدينگي و تورم هزينه‌هاي ساخت و مصالح ساختماني نيز افزايش پيدا مي‌كند و عوارض شهرداری و قيمت ملك و اجاره‌بها هم رشد پيدا مي‌كند.

اين كارشناس بازار مسكن تصریح کرد که ريسك‌هاي سرمايه‌گذاري، افزايش شديد قيمت تمام شده، محدوديت‌هاي زمين در تهران و … باعث محدود شدن عرضه ملك در تهران شده است.

مطلب پیشنهادی:  قیمت مسکن در مناطقی که فوتبالیست‌های مشهوری دارند

براساس گفته وی، در 4 سال گذشته افزايش قيمت زمين بسيار بيشتر از قيمت ملك بود. همين امر باعث شده كه قيمت تمام شده ساخت و ريسك سرمايه‌گذاري افراد نيز بالا رفت.

امکان توسعه تهران دیگر وجود ندارد

محمدی اضافه کرد: تهران ديگر بسته شده و توسعه‌اي پيدا نكرده است و جايي هم براي توسعه ندارد. بايد بخشي از جمعيت تهران را به شهرهاي اقماري منتقل كنند تا تقاضا در آنجا جذب شود.

وی تاکید کرد: البته شهرهاي اقماري هم با مشكل روبه‌رو هستند و در بخش زيرساخت‌ها و امكانات ضعيف هستند و حتي خطوط ريلي براي مترو و جاده مناسبي ندارند و فاصله آنها هم به لحاظ زماني با تهران زياد است.

این کارشناس بازار مسکن با بيان اينكه تهران گنجايش جمعيت بيشتر را ندارد، افزود: هر چند قيمت ملك در شهرهاي اقماري تهران چندان بالا نيست، اما عدم توسعه زيرساختي و سرمايه‌گذاري در اين شهرها باعث شده تا مردم رغبتي براي اجاره اين ملك‌ها نداشته باشند.

مطالعه بیشتر: مطلب «اجاره مسکن در تهران به متری 7 میلیون تومان رسید» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

محاسبه مالیات خانه‌های خالی در سال 1403

در صورتی که خانه‌ای بیش از 2 ماه خالی باشد به ازای هر ماه اضافه‌تر از موعد قانونی، در سال …