اصطلاحات حقوقی در قراردادهای ملکی

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با توجه به فراوانی نکات حقوقی در زمینه ملک، برای آنکه بتوان به یک مشاور املاک حرفه‌ای تبدیل شد باید تا حدودی به این نکات تسلط داشت.

همیشه اصطلاحات حقوقی در قرارداد‌های ملکی وجود دارند که همه با مفهوم آن آشنایی ندارند. برای آنکه با مفهوم این اصطلاحات در قراردادهای ملکی آشنا شوید لازم است حقوقدان باشید یا در حوزه ملک کار کنید. تسلط به نکات حقوقی املاک، لازمه کار یک مشاور املاک حرفه‌ای است و با اشراف به نکات حقوقی می‌توان مشتریان را به بهترین شکل راهنمایی کرد. با توجه به آنکه نکات حقوقی در بحث املاک زیاد است در این مطلب رایج‌ترین آن‌ها را بیان می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی املاک، با دلتا مگ همراه باشید.

انواع قراردادهای ملکی

اصطلاحات حقوقی که مشاوران املاک باید بدانند

قرار‌دادهای ملکی از اهمیت زیادی برخوردار هستند زیرا تعداد افرادی که اینگونه قراردادها را منعقد می‌کنند زیاد است. چنانچه قصد خرید یا اجاره ملک را دارید یا علاقه دارید در حوزه املاک مشغول به کار شوید باید به اصطلاحات حقوقی تسلط کافی داشته باشید. هر چقدر یک مشاور املاک اطلاعات کافی درباره قرار‌دادهای ملکی داشته باشد به همان اندازه می‌تواند به مشتری کمک کند. نکات حقوقی و اصطلاحاتی که یک مشاور املاک باید به آن آگاه باشد عبارتند از:

  • اموال منقول و غیرمنقول

به اموالی که امکان انتقال آن وجود داشته باشد اموال منقول می‌گویند و به اموالی که امکان جابه‌جایی آن وجود ندارد غیر منقول گفته می‌شود.

  • عین و منفعت

اموالی را عین می‌گویند که ماهیت مستقل دارد اما منفعت به اموالی می‌گویند که وابسته به مال دیگری است. به عنوان مثال در بحث خانه و اجاره آن می‌توان گفت، خانه نقش عین برای مستاجر و مالک را دارد و زندگی در آن نقش منفعت برای مستاجر و مالک به شمار می‌رود.

قانون انتفاق در ملک

  • عرصه و اعیان

به زمین یک ملک، عرصه گفته می‌شود. هر آنچه که روی آن ساخته شود هم اعیان نام دارد.

  • اجاره‌نامه

به قراردادی که بین صاحبخانه و مستاجر تنظیم می‌شود اجاره‌نامه می‌گویند. بندهای این قرارداد شامل: مشخصات طرفین، میزان اجاره‌بها، مدت اجاره، مورد اجاره و شرایط طرفین است.

  • ملک مجهول‌المالک

مطابق قانون مادهٔ ۱۱، به ملکی که به ثبت عمومی گذاشته شده ولی در مدت تعیین شده نسبت به ثبت آن اقدامی صورت نگرفته است مجهول‌المالک می‌گویند.

مطلب پیشنهادی:  معاملات ملک موروثی چگونه انجام می‌شود؟

ملک مشاع و مفروز

  • ملک مشاع و مفروز

به ملکی که چند مالک دارد و هرمالک فقط اجازه خرید و فروش سهم خود را دارد مشاع می‌گویند و ملک مفروز به ملک مشاعی گفته می‌شود که به طور کامل تقسیم شده است.

  • بایع، مبیع و عقد بیع املاک یا مبایعه‌نامه

در بحث حقوقی به فردی که قصد فروش مال خود را دارد بایع و مال فروخته شده را مبیع می‌گویند. همچنین در عقد بیع املاک یا همان مبایعه نامه، ثمن مبلغی است که میان طرفین رد و بدل می‌شود.

  • اقاله یا تفاسخ

ممکن است در قراردادهای ملکی با توجه به توافق طرفین قرارداد را حذف  و فسخ کرد که به این توافق اقاله می‌گویند.

  • حق انتفاع

شخصی که حق استفاده از مال شخص دیگری را داشته باشد در اصطلاح می‌گویند حق انتفاع دارد. برای مثال کشاورزی باغ خود را تا مدت معلومی اجاره می‌دهد در این قرارداد ذکر می‌شود کشاورز حق انتقاع دارد یعنی کشاورز می‌تواند تا مدت زمان ذکر شده در قرارداد از محصولات باغ استفاده کند.

  • حق ارتفاق

حق ارتفاق به اموال غیرمنقول تعلق می‌گیرد. برای مثال منبع آبی بین دو باغ مجاور هم قرار گرفته است. بر اساس قانون ارتفاق، هیچ یک از مالکان حق منع دیگری را ندارد.

شرایط سرقفلی در ملک

چه زمانی از قانون سرقفلی در ملک استفاده می‌شود؟

این قانون فقط مربوط به املاک تجاری نمی‌شود. طبق قراردادی که بین مالک و مستاجر تنظیم می‌گردد، مبلغی در صورت توافق بین طرفین رد و بدل می‌شود و بعد از گذشت چند سال مستاجر ملک را به سود و شهرت می‌رساند. بر طبق این قانون مستاجر در ملک شریک می‌شود.

پیشنهاد مطالعه:  برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات معاملاتی و حقوقی در حیطه ملک، مطلب «شرایط فروش ملک مشاع» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب در حوزه ملک، مطلب «اصطلاحات حقوقی در قراردادهای ملکی» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …