تخلیه سرقفلی و نکات مربوط به آن

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گاهی قبل از اتمام مدت قرارداد اجاره، موجرمی‌تواند نسبت به طرح دعوای صدور حکم تخلیه اقدام نماید و آن در صورتی است که طبق قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستاجر، به موجر این اختیار اعطا شده باشد. در این مواقع موجر، می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و صدور حکم تخلیه را تقاضا نماید.
تخلیه سرقفلی و نکات مربوط به آن

سرقفلی و تخلیه آن نکات و شرایطی دارد که توجه به این نکات برای پیشگیری از مشکلات لازم است. برای آشنایی با این نکات و شرایط، تا انتهای این مطلب با دلتا مگ همراه باشید.

طبق قوانین روابط موجر و مستاجر سال 56، موجر حق تخلیه ملک تجاری را نداشت مگر در مواردی که در قانون معین شده باشد. همچنین در ماده 14 قانون مذکور قید گردیده است که مالک برای فسخ اجاره یا تخلیه آن باید به دادگاه مراجعه و تقاضای صدور حکم تخلیه را نماید. البته در این قانون تخلیه سرقفلی مستلزم پرداخت حق کسب و پیشه و تجارت به مستاجر بوده مگر در صورت تخلف مستاجر و اثبات آن توسط مالک که موجبات عدم پرداخت تمام یا بخشی از حق کسب و پیشه و تجارت را فراهم می‌آورد.

موارد تخلیه سرقفلی

موارد تخلیه سرقفلی

  • تخلیه به منظور احداث ساختمان جدید

طبق قوانین مذکور، پس از انقضاء مدت اجاره، مالک می‌تواند تخلیه محل کسب و پیشه و تجارت را از دادگاه درخواست نماید. در صورتی که موجر قصد تجدید بنای ملک حود را داشته باشد می‌تواند تخلیه ملک را تقاضا نماید. اما صدور حکم در این خصوص نیازمند وجود شرایطی است که در ذیل برای شما شرح داده شده است:

  1. ارائه گواهی یا پروانه ساختمانی از سوی شهرداری
  2. اتمام مدت اجاره
  3. پرداخت تمام حق و حقوق قانونی مستاجر

برای دریافت حکم تخلیه، مالک باید تمامی شرایط فوق را داشته باشد. از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای طرح دعوی، ارائه گواهی یا پروانه ساختمانی از سوی شهرداری است و به صرف اینکه ساختمان قدیمی شده یا نیاز به تجدید بنا دارد کفایت نمی‌کند.

مطلب پیشنهادی:  باید و نبایدهای اجاره روزانه خانه در تهران

از موارد مهم دیگر این است که باید مدت اجاره تمام شده باشد. در نتیجه موجر در مدت اجاره نمی تواند درخواست تخلیه نماید و در صورتی که شرایط مذکور وجود داشته باشد ضمن حکم تخلیه به پرداخت حق کسب و پیشه یا تجارت مستاجر نیز حکم صادر می گردد.

تخلیه سرقفلی به منظور رفع نیاز شخصی

  • تخلیه سرقفلی به منظور رفع نیاز شخصی

یکی دیگر از موارد تخلیه، نیاز شخصی موجر به محل مورد اجاره است. موجر می‌بایست تمامی مدارکی که بتواند نیاز شخصی وی را اثبات نماید به دادگاه ارائه کرده و تشخیص نیازمندی موجر به آن مکان با دادگاه است.

  • تخلیه سرقفلی به منظور سکونت

مالک می تواند برای سکونت خود یا یکی از اشخاص مذکور، درخواست تخلیه ملک را بنماید. برای اینکه مالک بتواند از این بند برای تخلیه استفاده نماید لازم است که ملک تجاری، مناسب برای سکونت باشد. در غیر اینصورت نمی‌تواند با استناد به این ماده صدور حکم تخلیه ملک تجاری را تقاضا نماید.

مطالعه بیشتر: مطلب «تبدیل سند وکالتی به قطعی یا شش دانگ» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «تخلیه سرقفلی و نکات مربوط به آن» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

آموزش تصویری پخت خورش ریواس به روش کُردی

ریواس یک گیاه خودرو بهاری است که علاوه بر طعم بسیار لذیذ سرشار از ویتامین است و می‌تواند ب…