حواشی وام 700 میلیونی خرید مسکن

2
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در بازار مسکن تسهیلات متفاوتی برای خرید خانه وجود دارد، اما باید دید این تسهیلات تاثیری در روند خانه‌دار شدن افراد دارد؟
مستاجران

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت نیوز، چندی پیش وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن ۷۰۰ میلیون تومانی را داد. اما شورای عالی پول و اعتبار با افزایش این وام برای خرید مسکن توسط زوجین موافقت نکرد. بنابراین پرداخت این تسهیلات همچنان با نرخ سابق ۴۰۰ میلیون تومان برای هر زوج ادامه دارد.

ممکن است این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که آیا افزایش این تسهیلات کمکی به خانه‌دار شدن افراد می‌کند؟

فردین یزدانی، پژوهشگر مسکن در این باره می‌گوید: عموم جامعه از نظر اقتصادی واجد دریافت تسهیلات بانکی نیستند، وام مسکن زوجین هم یکی از همین تسهیلات است، بنابراین موافقت یا عدم موافقت شورای عالی پول و اعتبار با ۷۰۰ میلیون تومانی شدن این تسهیلات کمکی به خانه دار شدن مردم نخواهد کرد.

افزایش وام 700 میلیونی برای خرید خانه

با توجه به بازار فعلی مسکن طبق آماری که از مشاوران املاک در سال 1400 منتشر شده گویای آن است که، تعداد مستاجران بیشتر از صاحبخانه‌ها می‌باشند. همچنین وضعیت شاخص‌های اقتصادی در سایر نقاط کشور نشان می‌دهد که بازار مسکن در همه شهر‌ها وضعیت مشابهی دارد. بنابراین تصویب وام 700 میلیون تومانی نمی‌تواند به افزایش جمعیت صاحبخانه‌ها کمک کند. علاوه بر آن بیشتر افراد توانایی دریافت تسهیلات را ندارند مگر آن دسته از افرادی که بی‌نیاز از مشکل مسکن بوده و برای افزایش سرمایه خود اقدام به دریافت وام می‌کنند بنابراین این وام‌ها کارکرد خودشان را از دست داده‌اند.

مطلب پیشنهادی:  کمبود خانه نوساز در شرق تهران

بسیاری از موارد بانک ها صلاحیت لازم برای دریافت وام نمیدهند

آیا همه افراد می‌توانند وام 700 میلیونی را دریافت کنند؟

اقساط وام 700 میلیونی با سود 18 درصد و بازپرداخت 12 ساله محاسبه می‌شود بنابراین، بیشتر اقشار جامعه قادر به پرداخت ماهانه 11 میلیون و 600 تومان نیستند و عده‌ای نیز از سوی بانک‌ها شرایط لازم برای دریافت وام را ندارند. در نتیجه بسیاری از کارشناسان بر این باورند، دریافت این وام تاثیری در قدرت خرید خانه ایجاد نمی‌کند و حتی ممکن است اثر عکس داشته و به عنوان یک عامل روانی محرک، منجر به افزایش نسبی قیمت‌ها شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «احیای بافت فرسوده و بهره مندی از اراضی ناکارآمد » را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] آشنایی با اخبار و گزارشات بروز در حوزه مسکن، مطلب « حواشی وام 700 میلیونی خرید مسکن» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  2. […] برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «حواشی وام 700 میلیونی خرید مسکن» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …