تبدیل سند وکالتی به قطعی یا شش دانگ

2
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر قصد خرید خانه دارید، یکی از مسائلی که حتما به آن برخورد می‌کنید، سند ملک مورد نظر شماست.
تبدیل سند وکالتی به قطعی یا شش دانگ

امروزه خانه‌ها با دو نوع سند رایج خرید و فروش می‌شوند: خانه هایی که سند قطعی دارند و خانه هایی که با وکالت و قولنامه معامله می‌شوند. البته سندهای ملکی به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در این مقاله تنها سند ملکی شش دانگ مدنظر ماست که امروزه به صورت تک برگی در بین صاحبان املاک وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با سند وکالتی و شش دانگ، تا انتهای این مطلب با دلتا مگ همراه باشید.

ملک هایی که سند شش دانگ دارند

سند شش دانگ به معنای مالکیت تام صاحب سند نسبت به ملک مورد نظر است. در واقع سند شش دانگ معتبرترین سند ملک در ایران به شمار می‌رود. هنگامی که فردی برای یک ملک، سند شش دانگ دارد به این معناست که مالک تمام آن ملک است و می‌تواند قانونا آن را به هر شخصی که مایل است واگذار کند. البته بعضی نیز سند سه دانگ دارند که در ماهیت سند تفاوتی ندارند و متعلق به ملک‌هایی است که یک زمین یا خانه را به 2 قسمت تقسیم کرده‌اند. اعتبار سند سه دانگ نیز مانند شش دانگ است.

ملک هایی که سند شش دانگ دارند

سند وکالتی

تمامی ملک‌ها سند مادر شش دانگ دارند اما برخی از این ملک‌ها قابل انتقال به صورت رسمی از طریق سند شش دانگ یا تک برگ نیستند و به صورت وکالتی قولنامه می‌شوند. در این حالت فروشنده یک وکالت بلاعزل به خریدار می‌دهد. البته دقت کنید که این وکالت نامه برای خریدار هیچگونه حق مالکیتی ایجاد نکرده و تنها اجازه انتقال ملک را به خریدار به شخص دیگر می‌دهد. امروزه برای جلوگیری از اختلافات احتمالی در آینده وکالت نامه را به صورت کتبی تنظیم می‌کنند. اکنون سوالی که مطرح می شود این است که اگر برای ملک ها سند شش دانگ وجود دارد چرا بعضی از خانه ها با سند وکالتی معامله می‌شوند؟

مطلب پیشنهادی:  انجام امور ملکی ماده 100 شهرداری در دیوان عدالت

در جواب باید گفت که گاهی موانعی برای انتقال سند وجود دارند و مالک در حال حاضر نمی‌تواند انتقال قطعی سند را انجام دهد. برخی از این موانع شامل فقدان سند رسمی ملک، آماده نبودن سند تفکیکی، فرار از مالیات، در رهن بودن سند، عجله فروشنده و … می‌باشد.

تبدیل سند وکالتی به قطعی وجود

تبدیل سند وکالتی به قطعی وجود

از آنجایی که معمولا بخاطر خلافی‌های شهرداری مانند کمبود پارکینگ یا ساخت واحد در طبقه همکف و … مالک نمی‌تواند اقدام به تفکیک یا انتقال قانونی سند کند، اگر تمامی واحدهای ساختمان با هم اقدام به رفع مشکلات ساختمان کنند و هزینه‌های سند را بپردازند، می‌توانند سند وکالتیشان را به سند قطعی تغییر دهند. اما نکته مهم در اینجا این است که هزینه‌هایی که برای این کار نیاز است بسیار بالاست که معمولا برای اهالی ساختمان مقرون به صرفه نیست.

مطالعه بیشتر: مطلب «با فوت و فن مشاورین املاک آشنا شوید » را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] بیشتر: مطلب «تبدیل سند وکالتی به قطعی یا شش دانگ» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  2. […] بیشتر: مطلب «تبدیل سند وکالتی به قطعی یا شش دانگ» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

نحوه شکایت از پیج اینستاگرامی

یکی از موضوعات بسیار پر چالش که امروزه بسیار با آن روبه‌رو هستیم، شکایت از پیج اینستاگرامی…