معاملات آپارتمان های کلنگی افزایش یافت

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آمارها گویای این است سهم واحدهای مسکونی با عمربنای 20 سال که عملا در حکم آپارتمان‌‌های کلنگی هستند، با رشد شدید همراه شده است.
آپارتمان های کلنگی

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی‌‌های درباره نیم دهه وضعیت معاملات خرید و فروش مسکن در گروه‌های سنی مختلف آپارتمان‌‌های مسکونی در شهر تهران نشان می‌دهد سهم واحدهای مسکونی نوساز از کل معاملات مسکن پایتخت به‌شدت افت کرده است.

بررسی‌‌ها نشان می‌دهد در سال‌های قبل از بروز جهش ملکی یعنی در فاصله سال‌های 94 تا 96 به‌طور متوسط در هر ماه حول وحوش 8 هزار فقره معامله خرید مسکن از بازار واحدهای مسکونی نوساز انجام می‌شده است این سهم در دوره بعد از جهش به حدود هزار واحد کاهش یافته است.

همزمان با این افت حجم معاملاتی در بازار نوسازها سهم نوسازها نیز از حدود 52 تا 53 درصد از کل معاملات خرید آپارتمان در شهر تهران به کمتر از 30 درصد کاهش یافته است. اردیبهشت امسال تنها 29 درصد از سهم معاملات خرید در شهر تهران مربوط به واحدهای مسکونی نوساز بود.

در مقابل اما سهم حدود 6 درصدی واحدهای مسکونی با عمربنای 20 سال در بازار معاملات مسکن شهر تهران در سال‌های قبل از جهش، هم‌‌اکنون به سهمی بالاتر از 20 درصد رشد کرده است.

خانه کلنگی

تقابل این دو موضوع، یک پیام مهم برای بازار مسکن به همراه داشته و نشان‌دهنده چند تهدید مهم ملکی است. قبل از جهش قیمت در بازار معاملات مسکن شهر تهران یعنی در سال‌های 94 تا 96، وزن اصلی فروش واحدهای مسکونی شهر تهران را با اختلاف بسیار زیاد، آپارتمان‌‌های نوساز تشکیل می‌‌داد و کشف قیمت مسکن در آن زمان نیز به شکل معمول و سنتی از محل تعیین قیمت نوسازها انجام می‌شد.

مطلب پیشنهادی:  مظنه خرید خانه در منطقه 21 و 22 چند؟

در واقع ملاک تعیین قیمت واحدهای مسکونی در همه گروه‌های سنی، قیمت واحدهای مسکونی نوساز بود و مالکان سایر گروه‌های سنی مسکن، قیمت فروش واحدهای خود را براساس درصدی پایین‌‌تر (معمولا بین 20 تا 25 درصد پایین‌‌تر) از قیمت آپارتمان‌‌های نوساز در همان محله تعیین می‌کردند.

آمارها نشان می‌دهد همزمان با کاهش محسوس و سقوط سهم نوسازها از معاملات واحدهای مسکونی در شهر تهران، سهم فروش واحدهای مسکونی با عمربنای بالای 20 سال که عملا واحدهای مسکونی کلنگی یا پیرآپارتمان هستند، با شیب تند، به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

مطالعه بیشتر: مطلب «نبود تعادل بین عرضه و تقاضا، عامل گرانی اجاره بها» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …