اهرم مالیاتی ابزار ایجاد تعادل در بازار مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک تحلیلگر بازار مسکن معتقد است یکی از روش‌های مهم ایجاد تعادل در بازار مسکن، استفاده از اهرم مالیاتی است.
بازار مسکن
به گزارش «مجله ملکی دلتا»، حمید یاری تحلیلگر بازار مسکن با اشاره به تجربه سایر کشورها در هدایت عرضه‌کنندگان به ساخت مسکن مناسب با الگوی مصرف، گفت: یکی از روش های تشویق سازندگان به عرضه مسکن کم متراژ است.
وی در ادامه افزود: بدین صورت که آن‌دسته از انبوه‌سازان یا توسعه‌گرانی که اقدام به ساخت مسکن مطابق با الگوی تقاضا می‌کنند در وهله اول از پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع ماده ۵۹ قانون مالیات‌های مستقیم معاف هستند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، هم‌اکنون نقل و انتقالات املاک مسکونی شامل پرداخت مالیات به میزان ۵ درصد ارزش منطقه‌ای ملک فروخته شده می‌شود که اوایل سال گذشته مبلغی که سازندگان باید بابت این مالیات پرداخت می‌کردند، افزایش یافت. در این لایحه برای ایجاد انگیزه قوی در انبوه‌سازان و توسعه‌گران به منظور ساخت وعرضه واحدهای کم‌متراژ به بازار مسکن، همچنین تعیین شده است این گروه از سازندگان از مالیات موضوع ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم نیز معاف شوند.

بازار مسکن

وی عنوان کرد: بر اساس این ماده مالیاتی، کلیه ساخت‌وسازهای مسکونی در اولین نقل و انتقال خود مشمول پرداخت مالیاتی معادل ۱۵ تا ۲۵ درصد از عایدی حاصل از ساخت وساز با عنوان مالیات بر ساخت و فروش مسکن هستند. مطابق برآوردهای صورت گرفته این مالیات حدود ۳ تا ۵ درصد متوسط قیمت فروش مسکن است که از سال های گذشته سازندگان نسبت به آن اعتراض داشتند.

به گفته وی همچنین تاکید شده در صورتی که این گروه از سازندگان تمام یا بخشی از واحدهای ساخته شده خود را به بازار اجاره عرضه کنند نیز مشمول معافیت پرداخت مالیات بر اجاره هم خواهند شد و این معافیت شامل مالکان بعدی نیز می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  بازار مسکن منطقه 22 تهران، در کانون توجه سرمایه‌گذاران

حرکت بازار مسکن به سمت مسکن کم متراژ

یاری عنوان کرد: به این ترتیب سه گروه معافیت مالیاتی برای سازندگان واحدهای مسکونی کم‌متراژ می‌تواند منجر به ایجاد انگیزه قوی در انبوه‌سازان و توسعه‌گران برای ساخت واحدهای مسکونی کوچک‌متراژ و مطابق با الگوی غالب تقاضا شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مهم ترین مسائل بازار مسکن نبود تعادل میان عرضه و تقاضا است. از سوی دیگر نبود انگیزه میان سازندگان برای ساخت واحدهای مسکونی کوچک و میان متراژ تاثیرگذار بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بر خلاف نیاز غالب متقاضیان به واحدهای مسکونی کوچک و میان متراژ ( کمتر ۸۰ مترمربع)، بخش مهمی از واحدهای مسکونی ساخته و عرضه شده به بازار مسکن واحدهای بزرگ متراژ (بزرگ تر از ۱۰۰ مترمربع) هستند.

وی گفت: اگرچه بخش زیادی از سازندگان نیز به دلیل ناهماهنگی قدرت خرید متقاضیان و بودجه موردنیاز برای خرید واحدهای مسکونی بزرگ متراژ در فروش این نوع واحدها با مشکل مواجه هستند. اما اغلب به دلیل شرایط نامناسب برای ساخت واحدهای کوچک متراژ از جمله ضوابط ساخت تعیین شده از سوی شهرداری، به ساخت واحدهای بزرگ متراژ تمایل بیشتری نشان می‌دهند موضوعی بر ناهماهنگی و عدم تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن می‌افزاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …