عدم پرداخت حق کسب و پیشه توسط موجر

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از جمله دعاوی که در دادگاه‌ها به وفور مطرح می‌شود، عدم پرداخت حق کسب و پیشه توسط موجر است. برای آشنایی بیشتر با این موضوع، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
عدم پرداخت حق کسب و پیشه توسط موجر

موجر می‌تواند در 4 مورد با اثبات شرایط مذکور در ماده 14 قانون روابط موجر و مستاجر، تخلیه ملک مورد اجاره را بدون پرداخت حق کسب و پیشه یا تجارت یا با پرداخت نصف آن، از دادگاه بخواهد. برای آشنایی بیشتر از این شرایط، تا انتهای این مطلب با دلتا مگ همراه باشید.

انتقال به غیر

در صورتی که مستاجر بدون رضایت موجر اقدام به انتقال منافع به دیگری کند، موجر می‌تواند اقدام به طرح دعوای تخلیه ملک تجاری به جهت انتقال به غیر نماید. در صورتی که بدون رعایت مقررات، منافع به غیر انتقال یابد، صدور حکم تخلیه ملک تجاری توسط دادگاه  با پرداخت نصف حق کسب و پیشه یا تجارت انجام خواهد شد.

انتقال به غیر

تعدی و تفریط مستاجر

یکی از جهات تخلیه ملک، وقوع تعدی و تفریط از سوی مستاجر در عین مستاجره است. در صورت اثبات این موضوع نزد دادگاه در دعوای تخلیه ملک تجاری به جهت تعدی و تفریط وجهی بابت حق کسب و پیشه به مستاجر تعلق نخواهد گرفت.

تغییر شغل

در صورتی که در قرارداد اجاره، اشتغال مستاجر به شغل معینی شرط شده باشد، مستاجر نمی‌تواند بدون رضایت موجر به شغل دیگری مشغول شود. البته اگر مستاجر به شغلی که عرفا شبیه شغل مذکور در قرارداد باشد، مشغول شود، تغییر شغل محسوب نمی‌شود. حال اگر به هر دلیل مستاجر این قانون را زیر پا بگذارد، موجر می‌تواند حق تقضای صدور حکم تخلیه ملک تجاری به جهت تغییر شغل را از دادگاه درخواست کند.

مطلب پیشنهادی:  عواقب پس ندادن پول پیش توسط صاحبخانه

تغییر شغل

عدم پرداخت اجاره بها

اجاره بها باید طبق شرایط قانونی و قراردادی و به میزان مورد توافق در موعد مقرر، توسط مستاجر پرداخت شود. در صورت تخلف مستاجر در پرداخت، پس از ابلاغ اظهارنامه موجر و یا اخطار دفترخانه،موجر می‌تواند با تقدیم دادخواست، تخلیه ملک تجاری به جهت عدم پرداخت اجاره بها را تقاضا نماید. در صورتی که حکم تخلیه صادر شود، حق کسب و پیشه ساقط خواهد شد.

مطالعه بیشتر: مطلب «درصد حق مالک در فروش سرقفلی چقدر است؟» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «عدم پرداخت حق کسب و پیشه توسط موجر» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

عواقب اجرا گذاشتن مهریه را بدانید

عواقب اجرا گذاشتن مهریه از جمله موضوعات بسیار مهم است که افراد پیرامون آن خیلی سوال می‌کنن…