سرانجام مصوبه افزایش حق مسکن کارگران چه شد؟

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برخی از اعضای شورای عالی کار اجرایی نشدن مصوبه حق مسکن کارگری را در تضاد با انجام تعهدات قانونی دولت نمی‌دانند.
حق مسکن کارگری

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت‌نیوز، با وجود تصویب لایحه مربوط به افزایش حق مسکن کارگران در سال جدید متاسفانه بار دیگر دولت از اجرای تعهدات خود در قبال کارگران چشم پوشی کرده است.

بر اساس آماری که وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی پیرامون دریافتی مستمری بگیران ارائه داد، هنوز پرداختی به کارگران صورت نگرفته است.

همچنین چندی پیش دولت درخصوص افزایش دستمزد کارگران لایحه ای را به تصویب رسانده بود که سرانجام این مصوبه هم عملیاتی نشد.

حق مسکن کارگران

بلاتکلیفی مصوبه افزایش حق مسکن کارگران

به نظر می‌رسد آنچه شورای عالی کار پیرامون افزایش حق مسکن کارگران تنظیم کرده، مبلغی حدود 650 هزار تومان بوده است که در حال حاضر تنها 300 هزار تومان آن که معادل یارانه یک ماه است به کارگران پرداخت می‌شود.

به عبارتی دیگر اجرایی نشدن مصوبات افزایش حق مسکن وافزایش دستمزد کارگران روزمزد و یا بازنشستگان نشان دهنده اهمال و سستی دولت در برابر اجرای تعهدات خود نسبت به لوایح به تصویب رسیده است.

حق مسکن کارگری

چرا دولت از اجرایی شدن حق مسکن کارگری سرباز می‌زند؟

آنچه از اعضای شورای عالی کار به گوش می‌رسد،  علی خدایی و فرامرز توفیقی این اهمال در اجرای مصوبات را در تضاد با تعهدات قانونی دولت به حساب نمی آورند.

آنچه روشن است توفیقی اشاره کوتاهی به مصوبات سال 94 می‌کند و ضمن یادآوری اینکه در آن سال قرار بود حق مسکن کارگری با افزایش 100 درصدی مبلغ 40 هزار تومان تعیین و پرداخت شود که متاسفانه این مبلغ هم در اختیار کارگران و مستمری بگیران قرار نگرفت.

مطلب پیشنهادی:  رشد نرخ اجاره در پی عدم نظارت بر دفاتر املاک

علی خدایی درباره نقض لایحه افزایش حق مسکن، گفت: در مصوبه شورای عالی قید شده که مبنای افزایش حق مسکن از ابتدای سال جاری است. بنابراین تعلل دولت در تصویب این افزایش، کمکی به حل مشکل نمی‌کند.

فرامرز توفیقی هم در این خصوص گفت: دولت در سال‌های گذشته نیز با چنین ترفندی جلوی افزایش بخشی از دستمزد کارگران را گرفت. به نظر می‌رسد که این بار نیز قصد تکرار چنین رویه‌ای را دارد.

به بیانی ساده تر به نظر نمی رسد دولت برنامه ای برای اجرایی کردن لوایح قانونی مربوط به کارگران داشته باشد. در چنین وضعیتی که کارگران اوضاع معیشتی مناسبی برای ادامه زندگی خود ندارند، در نتیجه عملیاتی نشدن افزایش حق مسکن کارگران موجب بدتر شدن وضعیت امرار معاش آنها می‌شود.

مطالعه بیشتر:مطلب «طرح نهضت ملی مسکن به کجا رسید؟» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «سرانجام مصوبه افزایش حق مسکن کارگران چه شد؟» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…