تخلیه ملک تجاری به جهت عدم پرداخت اجاره بها

1
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رسیدگی به دعاوی تخلیه در صورت وجود سرقفلی یا حق کسب و پیشه یا تجارت برای مستاجر در صلاحیت دادگاه عمومی حقوقی، محل وقوع ملک می‌باشد.
تخلیه ملک تجاری به جهت عدم پرداخت اجاره بها

در قوانین بین موجر و مستاجر، با پایان یافتن انقضا مدت اجاره، صدور حکم تخلیه ملک تجاری واجب نیست و فقط در موارد احصا شده در قانون می‌تواند صدور حکم تخلیه ملک را از دادگاه بخواهد. یکی از جهات تخلیه مذکور در قانون فوق، تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها می‌باشد.

یکی از تعهدات مستاجر که به موجب عقد اجاره ایجاد می‌شود، تکلیف پرداخت اجاره بها به میزان معین و در موعد مشخص است. در صورتی که مستاجر از ایفاء این وظیفه قانونی تخلف کند، تحت شرایطی که در قانون آمده، موجر می‌تواند صدور حکم بر تخلیه ملک تجاری را از دادگاه تقاضا نماید.

نحوه پرداخت اجاره بها

نحوه پرداخت اجاره بها

تکلیف پرداخت اجاره بها طبق شرایط معین، یکی از تکالیف مستاجر است که به موجب عقد اجاره بر عهده او قرار می‌گیرد. مستاجر موظف است در موعد معین، اجرت تعیین شده در قرارداد را به موجر یا شخصی که از طرف او حق دریافت اجاره بها را دارد، پرداخت نماید. در صورتی که برای پرداخت اجاره بها، در قرارداد، موعدی تعیین نشده باشد یا پس از پایان مدت قرارداد، مستاجر باید اجاره بها را آخر هر ماه اجاری ظرف 10 روز پرداخت نماید.

شرایط لازم برای صدور حکم تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها

در صورتی که مستاجر طبق شرایط مقرر از پرداخت اجاره بها امتناع نماید و پس از ارسال اخطار دفترخانه تنظیم کننده سند رسمی و اظهارنامه موجر، در صورتی که سند اجاره عادی بوده یا به کلی سندی تنظیم نشده باشد، در مهلت ده روزه اجاره بهای عقب افتاده را پرداخت نکند، موجر می‌تواند تخلیه ملک را تقاضا کند.

مطلب پیشنهادی:  شرکت دانش‌بنیان چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

شرایط لازم برای صدور حکم تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها

در صورتی که سند اجاره رسمی میان طرفین تنظیم شده باشد، موجر می‌تواند از طریق دفترخانه، تقاضای صدور اجرائیه مبنی بر تخلیه ملک و استیفا اجور عقب افتاده را مطرح نماید.

اگر سند اجاره منعقده به صورت عادی تنظیم شده و یا سندی در دست نباشد، موجر باید برای تخلیه و وصول اجاره بها، از طریق دادگستری اقدام نماید.به این منظور موجر می‌تواند به وسیله تقدیم دادخواست، صدور حکم مبنی بر تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره بها را از دادگاه بخواهد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات معاملاتی و حقوقی در حیطه ملک، مطلب”کلید اختلافات موجر و مستاجر“را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. […] بیشتر با دیگر نکات معاملاتی و حقوقی در حیطه ملک، مطلب”تخلیه ملک تجاری به جهت عدم پرداخت اجاره بها “را در دلتا مگ مطالعه […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا با گرفتن اسکرین شات مجازات می‌شوید؟

همان‌طور که می‌دانید جرایمی که در دنیای تکنولوژی انجام می‌شود اغلب با موبایل و کامپیوتر و …