تاثیر ابزار مالیاتی برای شناسایی خانه های خالی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کارشناس بازار مسکن معتقد است، با توجه به اینکه شناسایی خانه‌های خالی مشکل است، استفاده از این ابزار مالیاتی تاثیر بسیار کمی بر بازار مسکن دارد.
شناسایی خانه های خالی

به گزارش دلتا مگ به نقل از فرارو، مهدی سلطان‌محمدی کارشناس بازار مسکن توضیح داد: سامانه ملی املاک و اسکان برای این کار طراحی شده، اما با توجه به کارایی این سامانه نمی‌توان انتظار داشت که شناسایی خانه های خالی به طور کامل انجام شود.

سلطان‌محمدی آمار وجود 2.5 میلیون واحد خالی در کشور را دقیق ندانست و اظهار داشت:این تعداد خانه خالی مربوط به سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵ است که به هیچ عنوان ملاک خوبی برای شناسایی خانه‌های خالی محسوب نمی‌شود.

این کارشناس بازار مسکن با بیان این مطلب که برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان، حدود هزار میلیارد تومان نیاز است، خاطرنشان کرد: با توجه به چنین هزینه‌ای، به نظر نمی‌رسد، که اهداف طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی محقق شود.

او معتقد است: نفس این کار مناسب است. این اقدام به منظور افزایش عرضه واحد‌های ساخته شده در بازار مسکن انجام می‌شود اما با توجه به این هزینه، اجرای این طرح به آن صورت موفقیت آمیز نخواهد بود.

شناسایی خانه های خالی

سلطان‌محمدی خاطرنشان کرد: در کشور‌های دیگر نیز اجرای این طرح با موفقیت همراه نبوده، درضمن شناسایی واحد‌های خالی نیز به همین راحتی نخواهد بود، زیرا بر اساس منطق اگر واحدی خالی باشد، قاعدتا با توجه به هزینه‌های نگهداری مسکن، مالک باید واحد خود را اجاره دهد، مگر اینکه آن واحد دارای مشکلاتی باشد، بنابراین این کار پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و اجرای آن به همین راحتی نیز نخواهد بود.

مطلب پیشنهادی:  قیمت آپارتمان‌های تهران کمتر از خانه‌های اصفهان و دیگر شهرها

در پایان گفتنی است که سامانه ملی املاک و اسکان با خوداظهاری سرپرستان خانوارها اعم‌از مالک یا مستاجر اجرایی، اطلاعات جامعی را از موجودی مسکن کشور، مشخصات آنها، متراژ منازل، بعد خانوارها و صاحبان و مستاجران مسکن مشخص می‌کند.

بنابراین این طرح در وهله اول می‌تواند اطلاعات جامع و شفافی را از بازار مسکن کشور دراختیار سیاست‌گذاران بگذارد که این داده‌ها رکن اصلی تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های آتی خواهد بود. درواقع وجود اطلاعات جامع می‌تواند محل اصابت سیاست‌های این حوزه را در کمک و ارائه تسهیلات حمایتی به اقشار بدمسکن یا بدون مسکن بالاتر ببرد.

مطالعه بیشتر: مطلب «طرح نهضت ملی مسکن به کجا رسید؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…