آیا فروش پارکینگ و انباری آپارتمان امکان دارد؟

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که آیا فردی می تواند انباری یا پارکینگی که در ساختمان واقع شده است را به فرد دیگری واگذار کند و یا بفروشد؟
خانه دار شدن

گاهی در یک مجتمع مسکونی برخی از واحدها، قصد فروش پارکینگ خود را دارند. در چنین مواقعی بر سر این موضوع با دیگر واحدهای ساختمان، دچار اختلاف می‌شوند. در این مطلب از دلتامگ می‌خواهیم به موضوع فروش پارکینگ و انباری بپردازیم.

آیا فروش پارکینگ و انباری ساختمان مجاز است؟

در بسیاری از مواقع پارکینگ و انباری واحدها، در سند مالکیت مربوط به آن درج شده و به عنوان بخشی از واحد به حساب می‌آید. مشخص است که همزمان با فروش یا اجاره دادن آن وا حد، این بخش‌ها نیز باید به مالک جدید واگذار شوند. اما در بسیاری از مواقع افراد بدون این که بخواهند واحد خود را بفروشند یا اجاره دهند، فقط قصد فروش پارکینگ و انباری واحد خود را دارند. باید گفت انجام این کار از نظر حقوقی امکان‌ پذیر نبوده و افراد مجاز به انجام آن نیستند.

فروش پارکینگ و انباری

طبق قانون، برای خرید و فروش یک واحد باید تمامی بخش‌های آن واگذار شود. در غیر این‌ صورت نمی‌توان ساختمان را جدا از پارکینگ یا انباری آن فروخت و برعکس این موضوع نیز صادق است. ما با حالت دیگری نیز رو به رو هستیم، گاهی اوقات پیش می‌آید که برخی از افراد ساکن در ساختمان، نیاز به پارکینگ یا انباری خود ندارند و استفاده‌ای از آن نمی‌کنند یا اینکه یک واحد پارکینگ اضافه دارند. در چنین شرایطی مالک می‌تواند طبق قانون تملک آپارتمان، اقدام به فروش پارکینگ اضافه کند. مطابق قانون در این حالت تنها یکی دیگر از افراد همان ساختمان که نیاز به پارکینگ یا انباری دارد، می‌تواند اقدام به خرید پارکینگ همسایه کند.

مطلب پیشنهادی:  مراحل صدور جواز ساختمان کدام است؟

فروش پارکینگ و انباری

 قوانین اجاره یا فروش پارکینگ و انباری

اگر پارکینگ یا انباری واحد خود را به دیگر مالکان واگذار کردید، باید تغییرات مربوطه در سند مالکیت حتما لحاظ شود. البته اگر پارکینگ را به افراد خارج از ساختمان واگذار کردید، دیگر همسایگان می‌توانند این موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند و از شما شکایت کنند.

آیا فروش پارکینگ مشاع امکان پذیر است؟

چنانچه یک شیئی یا مکانی میان چند نفر مشترک باشد به صورتی که بدون اجازه تمام مالکین کسی حق به وجود آوردن تغییرات بنیادی را در آن ندارد به آن مشاع گفته می‌شود. این قانون در خصوص پارکینگ مشاع نیز صدق می‌کند. پارکینگ مشاع میان کلیه ساکنین مشترک می‌باشد. به گونه‌ای که تمام ساکنان ساختمان در پارکینگ سهم داشته و هیچ یک به تنهایی حق ندارد مدعی مالکیت قسمتی شود و یا در آن ورود کند و تغییراتی را به وجود آورد.

پیشنهاد مطالعه: دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …