همه چیز درباره اثبات مالکیت ملک

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دعاوی مربوط به اموال غیر منقول در دادگاه محلی که ملک در آن حوزه واقع شده است، رسیدگی می‌شود. حکم دعوای اثبات مالکیت، اعلامی است یعنی نیازی به صدور اجراییه ندارد. پس از قطعیت حکم، محکوم له به عنوان مالک رسمی ملک، می‌تواند از مزایای رأی استفاده کند.
همه چیز درباره اثبات مالکیت ملک

زمانی که در مورد مالکیت ملکی، بین طرفین اختلافاتی بوجود آید، نیاز به اثبات مالکیت ملک پیدا می‌کنیم. در واقع مالکیت حقی است که به وسیله آن شخص می‌تواند در حدود قوانین، در مالی تصرف کرده و از تمام منافع آن بهره‌مند شود. برای آشنایی بیشتر با اثبات مالکیت ملک و نکات مربوط به آن، تا انتهای این مطلب با دلتا مگ همراه باشید.

اثبات مالکیت با سند عادی

در صورتی که ملک مربوطه فاقد سند رسمی باشد، مالک باید اقدام به طرح دعوای اثبات مالکیت نموده و با استناد به مبایعه نامه یا قولنامه، صدور حکم مبنی بر احراز مالکیت را از دادگاه تقاضا نماید.

نحوه اثبات مالکیت ملک

در صورت بروز اختلاف در مورد املاکی که به صورت رسمی ثبت نشده است و لزوم اثبات، لازم است دعوایی به خواسته  اثبات مالکیت در دادگاه طرح نماید. دادگاه در صورتی که با توجه به دلایل و مستندات خواهان، از جمله تصرف ملک، مبایعه نامه عادی و شهادت شهود، مالکیت خواهان را احراز نماید، حکم وی را صادر خواهد کرد.

اثبات مالکیت املاک دارای سابقه ثبتی

در املاکی که سابقه ثبتی دارند، دولت فقط فردی را بعنوان مالک می‌شناسد که ملک در دفتر املاک به نام او ثبت شده باشد. انتقال مالکیت املاک دارای سابقه ثبتی، با انتقال رسمی ملک انجام خواهد شد و صرف تأیید و تنفید قرارداد و اعلام صحت آن، ایجاد مالکیت نمی‌کند.

مطلب پیشنهادی:  مجازات فحش دادن به زن بسیار سنگین است

اثبات مالکیت املاک دارای سابقه ثبتی

با چه دلایلی مالکیت ملک اثبات می‌شود؟

برای اثبات مالکیت، الزامی به وجود مبایعه نامه و قرارداد نیست، زیرا مالکیت ممکن است به اشکال مختلف منتقل شده باشد. به عنوان مثال مالکیت ملک ممکن است به صورت قهری و از طریق ارث به مالک منتقل شده باشد.

زمانی که دعوا مطرح می‌شود، کسی که مدعی مالکیت ملک است باید با استفاده از ادله اثبات دعوا مانند اماره تصرف، شهادت شهود، مبایعه نامه عادی و … ادعای خود را اثبات نماید.

  • شهادت شهود: یکی دیگر از ادله‌ای که می‌توان از طریق آن مالکیت را اثبات نمود ، استناد به شهادت شهود است.
  • تصرف ملک (اماره ید): طبق ماده ۳۵ قانون مدنی: (( تصرف به عنوان مالکیت دلیل مالکیت است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.))

مطالعه بیشتر: مطلب «معامله وکالتی؛ آری یا خیر؟» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «همه چیز درباره اثبات مالکیت ملک» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چگونه سرقت طلا از خانه را پیگیری کنیم؟

پیگیری قضایی سرقت طلا از خانه از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که افراد باید از آن اطلاع داشت…