خطرات معاملات ملکی در ساختمان های فاقد پایان کار

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
معاملات ملکی در ساختمان‌های فاقد پایان کار چندین و چند خطر بسیار مهم و نهفته را برای خریداران در خود جای داده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
ساختمان های فاقد پایان کار

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، معاملات ملکی در ساختمان های فاقد پایان کار چندین و چند خطر بسیار مهم و نهفته را برای خریداران در خود جای داده است که شاید بتوان مهم‌ترین آن را ریسک پنهان کم فروشی، فروش ساختمان فاقد کیفیت و واحد‌هایی اعلام کرد.

در شرایطی که تقریبا همه واحد‌های نوساز که در بازار معاملات املاک مورد معامله قرار می‌گیرند فاقد پایان کار هستند، دو ریسک یا دو خطر پنهان برای خریداران آن‌ها وجود دارد که فاجعه ریزش متروپل به عنوان یک تلنگر می‌تواند خریداران این گروه از واحد‌ها را نسبت به این نوع خرید ملکی حساس‌تر کند.

مخاطب اولین درس عبرت متروپل برای خریداران ملکی آن دسته از خریداران و متقاضیانی هستند که قصد خرید واحد یا ساختمان‌های فاقد پایان کار را دارند. وجود اختلاف قیمت بین ساختمان‌های نوساز برخوردار از پایان کار و فاقد پایان کار و همچنین تعویق مرحله آخر پرداخت بهای ملک خریداری‌ شده در ساختمان های فاقد پایان کار نسبت به واحد‌هایی که پایان کار آن‌ها اخذ شده است، بخش زیادی از خریداران را نسبت به خرید ساختمان‌های بدون پایان کار وسوسه می‌کند.

ساختمان های فاقد پایان کار

همین موضوع منجر به رواج معاملات مبایعه نامه‌ای ساختمان‌های نوساز بدون پایان کار در بازار مسکن شده است. در شرایطی که معمولا قیمت واحد‌های مسکونی نوساز برخوردار از پایان کار نسبت به ساختمان‌های فاقد پایان کار در برخی موارد بیشتر است. از سوی دیگر به دلیل آماده نبودن پایان کار زمان پرداخت مرحله آخر بهای خرید واحد که منوط به فرارسیدن زمان تنظیم سند و آماده شدن پایان کار است، طولانی‌تر است، خرید این واحد‌ها نسبت به واحد‌های با پایان کار آماده، وسوسه انگیز است.

مطلب پیشنهادی:  افزایش مبلغ کمک هزینه مسکن کارگران

این در حالی است که دریافت پایان کار به منزله گارانتی ساختمان به جهت رعایت ضوابط ومقررات فنی وشهرسازی، عدم‌کم فروشی و عدم‌انحراف از ضوابط و در نتیجه تضمین کیفیت ساخت ساختمان هاست.

درس عبرت اول مربوط به خطر پنهانی است که ساختمان‌های فاقد پایان کار به‌رغم بهتر بودن شرایط خرید آن‌ها برای خریداران، متقاضیان بازار ملک را تهدید می‌کند.

خریداران و متقاضیان ملکی باید توجه داشته باشند که حتی در دل پروژه‌هایی که پشت تبلیغات رنگین و خاص پنهان شده‌اند نیز ریسک‌های زیادی نهفته است که باید این ریسک‌ها قبل از اقدام برای خرید برای خریدار به حداقل برسد و اطمینان‌های لازم از بابت سلامت پروژه از سوی وی حاصل شود.

لازم به تاکید است که باید شرایطی فراهم شود تا مرجع صدور پروانه و نظارت ساختمانی امکان دسترسی شهروندان و متقاضیان خرید ساختمان‌ها به این گزارش‌ها را در یک محیط شفاف، رسمی و بدون ریسک فراهم کنند.

در واقع این اقدام می‌تواند به شفاف‌ترین چکاپ ساختمانی تبدیل شود که هیچ ملاحظه، محدودیت، فشار یا دستکاری در آن راه ندارد. این اقدام می‌تواند در نهایت به یک عامل بازدارنده قوی برای تولید متروپل‌ها نیز تبدیل شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «منطقه 5، پرمعامله‌ترین منطقه در بازار مسکن تهران» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «خطرات معاملات ملکی ساختمان های فاقد پایان کار» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…