کاهش عرضه مسکن در مناطق جنوبی تهران

2
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کاهش عرضه مسکن در مناطق جنوبی تهران محسوس است. به دلیل افت حدود ۵۰ درصدی ساخت و ساز در سال‌های اخیر این افت در واحدهای نوساز، نمود بیشتری دارد.
در چه مواردی درخواست تخلیه ملک تجاری و کسب به نفع مستاجر می‌­باشد؟

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد خانه‌های عرضه شده به بازار مسکن در مناطق جنوبی به حدود یک سوم نیمه شمالی پایتخت می‌رسد. به دلیل افزایش قیمت مسکن در شمال و غرب تهران، در حال حاضر بخش عمده‎ای از واحدهای کلید نخورده بعضا با عمر بنای بیش از ۲ سال در این مناطق قرار دارد.

کاهش توان طرف تقاضا معادله عرضه مسکن در مناطق جنوبی و شمالی تهران را به هم زده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر چه قدرت خرید خانه در بین ساکنان مناطق جنوبی به شدت کاهش یافته، به دلیل فاصله قیمتی بین مناطق جنوبی و شمالی تهران و همچنین و ریزمتراژ بودن واحدها در جنوب، عمق رکود معاملات در این مناطق کمتر از شمال پایتخت است.

در واقع شانس بیشتر فروش واحدهای مرغوب و البته کوچک متراژ در مقایسه با واحدهای قدیمی‌ساز بزرگ متراژ باعث کمبود آپارتمان‌های نوساز موجود در بازار مسکن مناطق جنوبی شده است.

کاهش عرضه مسکن

عمده آپارتمان‌های ساخته شده در شمال تهران از نوع بزرگ متراژ هستند. با توجه به متوسط ۷۵ میلیون تومانی قیمت هر متر مربع مسکن در منطقه ۱ تهران در حال حاضر یک آپارتمان ۱۰۰ متری در این منطقه به طور میانگین ۷.۵ میلیارد تومان ارزش دارد.

مطلب پیشنهادی:  گلایه سازندگان از بی‌توجهی سیستم بانکی به بخش مسکن

بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی که در فروردین ماه ۱۴۰۱ ارایه شده منطقه ۱ با میانگین قیمت ۷۵.۱ میلیون تومان در هر متر مربع گرانترین منطقه در بازار مسکن شهر تهران محسوب می شود. پس از آن منطقه ۳ با متوسط ۵۹.۲ میلیون تومان قرار دارد. در رتبه سوم نیز منطقه ۲ با میانگین ۴۹.۷ میلیون تومان است. منطقه ۶ یا ۴۹.۲ میلیون تومان و منطقه ۵ با ۴۲.۱ میلیون تومان در رتبه های چهارم و پنجم هستند.

از طرف دیگر ارزانترین محدوده شهر تهران منطقه ۱۸ با متوسط  قیمت مسکن ۱۵.۷ میلیون تومان در هر متر مربع است. پس از آن منطقه ۲۰ با ۱۶.۷ میلیون تومان، منطقه ۱۶ با ۱۸.۱ میلیون، منطقه ۱۹ با ۱۸.۱ میلیون تومان و منطقه ۱۷ با ۱۸.۳ میلیون تومان قرار دارند.

مطالعه بیشتر: مطلب «هشدار نسبت به عدم پرداخت وام مسکن روستایی» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. صادق

    14 خرداد 1401 در 2:15 ب.ظ

    البته بازار مسکن در رکود مطلق به سر می برد و معامله ای انجام نمی‌گیرد دلالان الکی هیجان درست میکنند که بازار گرمی کنند و یک عده را بترسانند که میخواهد گران شود زود بیایید بخرید ولی مردم توانایی خرید ندارند و نخواهند داشت و با حرفهای دروغ بازار گم نمیشود باید مردم پول داشته باشند که ندارند

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      16 خرداد 1401 در 12:50 ب.ظ

      سلام و سپاس از همراهی شما
      اخبار ملکی در جریان اتفاقات جاری در کشور رخ می دهد و ما عینا برای اطلاع شما عزیزان با ذکر منبع منتشر می کنیم.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …