تفاوت های املاک اوقافی با شخصی

1
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در مورد تمام املاک وقفی که خرید و فروش می‌شوند، عرصه ملک وقف شده و اعیان ملک، قابل خرید و فروش است.
تفاوت های ملک اوقافی با ملک شخصی

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چرا معمولا قیمت املاک اوقافی از شخصی پایین‌تر است؟ یا اینکه آیا خرید ملک اوقافی خوب است یا نه؟ معمولا بیشتر افراد دید خوبی به ملک اوقافی ندارند. علت این موضوع بی‌اطلاع بودن از یکسری نکات و قوانین است. در این مطلب از دلتا مگ قصد داریم دلیل اختلاف قیمت ملک اوقافی نسبت به ملک شخصی را به زبان بسیار ساده برای شما شرح دهیم.

چرا قیمت ملک اوقافی و شخصی متفاوت است؟

در مورد املاک اوقافی، مالکیت عرصه متعلق به سازمان اوقاف و مالکیت اعیان متعلق به خریدار ملک اوقافی است. توجه به همین نکته کلید برطرف کردن تصورات اشتباه در مورد مشکلات ملک اوقافی است. در نتیجه سازمان اوقاف یا متولی مربوطه (مثل آستان قدس رضوی)، امکان تصرف و ادعا در خصوص اعیان ملک اوقافی را ندارد. بنابراین اعیان ملک متعلق به خریدار و عرصه ملک متلعق به سازمان اوقاف است.

چرا قیمت ملک اوقافی و شخصی متفاوت است؟

علت اختلاف قیمت ملک اوقافی با ملک شخصی مشابه شفاف شد. در خرید و فروش املاک اوقافی شما صرفا مبلغ مربوط به اعیان ملک را پرداخت می‌کنید و بابت عرصه که در مالکیت سازمان اوقاف است، کرایه می‌دهید. وقتی شما پولی بابت عرصه نمی‌پردازید، پایین‌تر بودن قیمت ملک اوقافی به نسبت املاک شخص، امری کاملا طبیعی و منطقی است.

مطلب پیشنهادی:  نکات حقوقی مهمی که قبل از خرید خانه باید بدانید!

باور اشتباه در مورد ملک اوقافی

می‌توان گفت شایع‌ترین باوری که باعث می‌شود مردم برای خرید ملک اوقافی تردید داشته باشند، مسائل شرعی است. عده‌ای تصور می‌کنند که املاک اوقافی، غصبی هستند. اما این باور اشتباه است.

باور غلط در مورد ملک اوقافی

ملک اوقافی ملکی است که با رضایت مالک برای منظور مشخصی وقف شده است. بنابراین مالک با رضایت خود این ملک را وقف کرده است. در نتیجه موضوع غصبی بودن در مورد املاک اوقافی صحت ندارد.

حتی اگر فرض کنیم احتمال غصبی بودن ملک وجود دارد، بار مسائل شرعی آن بر گردن متولی ملک است. چرا که ما به عنوان خریدار، هرگز نمی‌توانیم در مورد غصبی بودن یا نبودن ملک مربوطه اطمینان حاصل کنید.

مطالعه بیشتر: مطلب «نکات مربوط به تخلیه ملک اجاره‌ای» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «تفاوت های املاک اوقافی با شخصی» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

رفع توقیف کردن اموال مرد برای مهریه چگونه است؟

زنان معمولا برای بدست آوردن مهریه خود دست به هر کاری می‌زنند یکی از این کارها توقیف کردن ا…