اخذ انحصار وراثت در املاک قولنامه‌‌ ای

2
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اخذ انحصار وراثت در املاک قولنامه ای منوط به تنظیم سند رسمی ملک می‌باشد. فروشنده یعنی وراث شخص متوفی باید پیش از هر اقدامی سند رسمی را ثبت کنند. پس از صدور سند رسمی، وراث می‌توانند انحصار وراثت اخذ نموده و سپس ملک را بین خود تقسیم نمایند.
قولنامه

املاک قولنامه ای املاکی هستند که سند رسمی ندارند و به همین دلیل ممکن است وراث در گرفتن انحصار وراثت دچار مشکل شوند. چرا‌که در انحصار وراثت اموالی قابل‌ تقسیم‌ هستند که دارای سند رسمی باشند. لذا اموال منقول مانند خودروی متوفی یا اموال غیر منقول مانند املاک او، اگر سند رسمی نداشته و قولنامه داشته باشند باید بدوا وراث اقدام به اخذ سند رسمی نمایند و سپس نسبت به گرفتن انحصار وراثت و تقسیم ملک اقدام نمایند. در این مطلب از دلتا مگ به موضوع انحصار وراثت در املاک قولنامه ای پرداخته‌ایم.

املاک قولنامه ای

مراحل اخذ انحصار وراثت

  • لازم است افراد همراه با دیگر وراث و سه نفر شاهد به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند و استشهادیه محضری تنظیم شود.
  • پس از گرفتن استشهادیه، وراث باید به اداره مالیات مراجعه کنند تا مالیات بر ارث اموال متوفی را پرداخت کنند.

مالیات بر ارث بر اساس میزان اموال شخص فوت شده و نسبت سهم هر یک از وراث مشخص می‌گردد. پس از طی این مرحله لازم است وراث یا وکیل یا نماینده قانونی آن‌ها به همراه تمامی مدارک اثباتی، به دفتر خدمات قضایی مراجعه نموده و تقاضای صدور برگه انحصار وراثت را بنمایند.

در این مرحله، مجتمع شورای حل اختلاف آخرین محل زندگی شخص متوفی، مسئول رسیدگی به این درخواست خواهد بود. شورای حل اختلافی که طبق آخرین اقامتگاه متوفی ، اقدام به استعلامات قانونی می‌نماید درخواست انحصار وراثت را در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار چاپ و منتشر می‌کند و پس از احراز عدم وجود معارض، رای انحصار وراثت را صادر و به وراث یا وکیل یا نمایندگان قانونی آنان ابلاغ می‌نماید.

مطلب پیشنهادی:  نبود تعادل بین عرضه و تقاضا، عامل گرانی اجاره بها

نحوه انحصار وراثت املاک قولنامه‌ ای

در واقع انحصار وراثت املاک قولنامه‌‌ای امکان‌پذیر نیست و برای اینکه بتوانید املاک قولنامه‌ای را میان وراث تقسیم کنید لازم است قولنامه را به سند رسمی تبدیل کنید.

برای این کار اولین گام این است که از میزان تخلفات، خسارات و عوارض ملک موردنظر آگاه شوید. شما می‌توانید با استعلام از شهرداری در این مورد اطلاعات لازم را کسب کنید.

پس از اینکه خسارات و عوارض مشخص شد لازم است آن‌ها را بپردازید و از سوی دیگر، اگر ملک پایان کار نداشته باشد لازم است برای دریافت پایان کار آن از شهرداری اقدام کنید.

از سوی دیگر، فروشنده باید برای اخذ سند رسمی اقدام کند و سپس ملک را انتقال دهد اما اگر فروشنده ملک موردنظر این کار را انجام ندهد شما می‌توانید با شکایت در دادگاه، فروشنده را مجبور به دریافت سند رسمی کنید.

موارد مهم در تنظیم متن قرارداد اجاره

مدارک لازم برای انحصار وراثت 

  1. گواهی فوت فرد متوفی
  2. شناسنامه و کارت ملی فرد متوفی
  3. شناسنامه و کارت ملی همه وراث
  4. عقدنامه فرد متوفی
  5. وصیت‌نامه فرد متوفی
  6. استشهادیه انحصار وراثت
  7. رسید مربوط به مالیات بر ارث
  8. قولنامه ملک
  9. سند رسمی ملک

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات معاملاتی و حقوقی بیشتر در حوزه ملک، مطلب ” پر کاربردترین نکات معاملاتی در حوزه املاک” را مطالعه کنید.

2 دیدگاه

  1. […] با نکات معاملاتی و حقوقی بیشتر در حوزه ملک، مطلب ”اخذ انحصار وراثت در املاک قولنامه‌‌ ای ” را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  2. […] بیشتر: مطلب «اخذ انحصار وراثت در املاک قولنامه‌‌ ای» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

ثبت آگهی ملکی در سراسر ایران رایگان شد!

دلتا اولین سایت تخصصی ملکی ایران است؛ که امکان ثبت هر گونه آگهی ملکی را برای شما کاربر گرا…