مشتریان فعلی بازار مسکن چه کسانی هستند؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بررسی میدانی از وضعیت بازار مسکن نشان می‌دهد، در مناطق میانی شهر تهران، یافتن واحدهایی با قیمت‌های در محدوده یک میلیارد تومان به شدت دشوار شده است.
بهترین زمان برای خرید ملک

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، وضعیت بازار مسکن به نحوی پیش رفته که متقاضیان به نوعی از بازار مناطق میانی حذف و به محدوده‌های جنوبی تهران نقل مکان کنند. وضعیت بازار مسکن هم حتی در مناطق شمالی خوب نیست؛ بیشتر خرید و فروش مسکن برای تبدیل به احسن، انجام می شود.

در حالی برخی از رسانه‌ها از کوچ سرمایه‌گذاران ملکی به شمال کشور گزارش می‌دهند که یکی از مشاوران املاک منطقه ۱۴ در این رابطه می‌گوید: سطح قیمت‌ها در اردیبهشت ماه به یکباره دچار تغییر شد. بر اساس گفته وی، نرخ‌ها نسبت به فروردین بعضا ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد. تا حدودی هم خرید و فروش‌های سرمایه‌ای رشد کرد اما متقاضیان مصرفی واکنش خاصی به قیمت‌های جدید نشان ندادند.

این مشاور املاک افزود: در واقع خریداران واقعی، پولی ندارند که بخواهند اقدام به خرید کنند. فقط کسانی که به قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند یا افرادی که می‌خواهند خانه خود را بزرگ‌تر کنند در بازار حضور دارند. معاملات از نوع تبدیل به احسن هم مشکلات خود را دارد. اگر فاصله قیمتی بین خانه قبلی و خانه جدید مدنظر، زیاد شود تبدیل هم امکان‌پذیر نخواهد بود.

وضعیت بازار مسکن در خردادماه

برخی فروشندگان مسکن با القای گرانی پس از حذف ارز ترجیحی، این فرصت را برای خروج از بازار مغتنم دانسته و مقداری نرخ‌های پیشنهادی را در اردیبهشت ماه افزایش دادند؛ اما برآوردها گویای آن است که بازار در خرداد با افت مواجه شده و در واقع واکنش خاصی به این اتفاق نداشته است.

گفتنی است، بازار مسکن شهر تهران پس از یک هیجان کوتاه مدت یک ماهه با افت روبه‌رو شد. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که برخی فروشندگان به بهانه حذف ارز ترجیحی، نرخ‌های پیشنهادی را در اردیبهشت ماه افزایش دادند. این اقدام به ایجاد فضای کاذب در بازار انجامید و رشد قیمت‌ها خارج از ظرفیت تقاضا را منجر شد.

مطلب پیشنهادی:  قیمت سیمان به نرخ پیش از قطع برق بازگشت؟

مناطق میانی شهر تهران

حباب‌زدایی از بازار مسکن

اما از ابتدای خردادماه به تدریج نشانه‌های حباب‌زدایی در بازار نمایان شده است. آن هم در شرایطی که معمولا خردادماه به دلیل نزدیک شدن به فصل جابه‌جایی، ماه پررونقی در بازار مسکن محسوب می‌شود.

ظاهرا تصمیم دولت مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی در اردیبهشت ۱۴۰۱ منجر به ایجاد فضایی برای القای انتظارات تورمی در بازار املاک پایتخت از سوی برخی بخر و بفروش‌ها شده است. مشاوران املاک می‌گویند که بازار نسبتا پررونقی را به لحاظ حجم معاملات در اردیبهشت ماه سپری کرده‌اند.

بر این اساس تصوری ایجاد شد که هر دو طرف عرضه و تقاضا با نرخ‌های جدید کنار می‌آیند. اما افت بازار در خردادماه، این گزاره را رد می‌کند. به طوری که در مواردی نرخ‌های پیشنهادی مسکن به قبل از گرانی‌های اخیر برگشته اما بازار در رکود به سر می‌برد.

در واقع به دلیل رشد تا ۶۰۰ درصدی قیمت مسکن در چهار سال گذشته، بازار ملک ظرفیتی برای جهش مجدد ندارد و هر نوع فشار به این بازار فقط رکود آن را عمیق‌تر می‌کند.

مطالعه بیشتر: مطلب «نیاز بازار مسکن به عرضه واحدهای نوساز» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …