نکاتی در خصوص شرایط اجاره

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر قصد اجاره آپارتمانی را دارید، قبل از اقدام به تنظیم قرارداد، لازم است که از یکسری نکات و شرایط آگاه شوید.
نکاتی در خصوص شرایط اجاره

همانطور که می‌دانید اجاره، قراردادی است که بر طبق آن فردی که موجر (صاحبخانه) نامیده می‌شود، آپارتمان یا مغازه خود را به فردی که مستاجر نام دارد، برای مدت معین و در ازای اجاره‌بها یا کرایه، واگذار می‌کند. در اجاره ملک، نکات و شرایطی وجود دارد که آگاهی از آن خالی از لطف نیست. برای آشنایی بیشتر با این نکات، تا انتهای این مطلب با دلتا مگ همراه باشید.

الزام موجر به تعمیرات اساسی عین مستأجره

گاهی ممکن است که بعد از انعقاد قرارداد اجاره و یا در طول مدت اجاره، ملکی که در دست مستأجر است، احتیاج به تعمیرات اساسی پیدا کند. در این شرایط موجر موظف است که تعمیرات لازم را انجام دهد. حال اگر موجر به وظیفه خود عمل نکند، مستأجر می‌تواند با ارائه دادخواستی تحت عنوان الزام موجر به تعمیرات اساسی ملک، وی را ملزم به انجام این کار کند.

اجاره ملک

دادگاه در وقت رسیدگی تعیین شده با دعوت از طرفین، پس از بررسی موضوع و مدارک، در صورت نیاز، پرونده را به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع و پس از اعلام نظر وی، اقدام به صدور حکم مبنی بر محکومیت خوانده به انجام تعمیرات اساسی ملک می‌نماید.

مطلب پیشنهادی:  مجازات فروش ملک با جعل سند+ویدیو

این نکات را فراموش نکنید!

  • در صورتی که ملک به دلیل استفاده نادرست مستأجر از ملک، نیازمند تعمیر شده باشد، مالک را نمی‌توان به تعمیر ملک الزام کرد.
  • تشخیص این امر که تعمیر موردنیاز جزو تعمیرات اساسی یا غیر اساسی است با دادگاه می‌باشد.
  • اگر موجر در طی مهلتی که دادگاه تعیین می‌نماید، اقدام به تعمیر ملک نکند، مستأجر می‌تواند با نظارت دادگاه، ملک را تعمیر و هزینه‌های آن را از موجر مطالبه کند و یا اینکه می‌تواند قرارداد اجاره را فسخ نماید.
  • در صورتی که عیب در ملک مورد اجاره در زمان قرارداد موجود بوده باشد، مستأجر می‌تواند قرارداد اجاره را فسخ کند مگر اینکه موجر عیب موجود در ملک را مرتفع نماید.

مطالعه بیشتر: مطلب «مواردی که معامله ملکی را بر هم می‌زند» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «نکاتی در خصوص شرایط اجاره» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چرا دیه زنان نصف مردان است؟

دیه زنان و مردان از جمله موضوعاتی است که در قانون مجازات اسلامی بر اساس شرع اسلام به آن اش…