تاثیر تورم بر بازار مسکن

2
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
حسن محتشم کارشناس بازار مسکن اعلام کرد: اگر حذف ارز ترجیحی منجر به تورم نهاده‌های ساختمانی شود، در کوتاه‌مدت به رشد قیمت‌ها در بازار مسکن منجر نخواهد شد.
تورم نهاده های ساختمانی

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، حسن محتشم کارشناس بازار مسکن می‌گوید: بخشی از نهاده های ساختمانی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیر می‌گیرد ولی به طور مثال متوسط قیمت هر متر خانه در تهران حدود ۳۴ میلیون تومان است، این اقدام در کوتاه مدت تاثیر چندانی ندارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بازار مسکن لزوما همسو با تورم پیش نمی‌رود، عنوان کرد:  قبل از حذف ارز ترجیحی نیز ما با تورم عمومی سنگین در کشور مواجه بودیم که نرخ مصالح ساختمانی و دستمزد به همین ترتیب افزایش یافته بود.

او با اشاره به نرخ تورم و تاثیر آن بر بازار مسکن، عنوان کرد: سال گذشته تورم حدود ۴۰ درصد بود، در حالی که رشد قیمت مسکن در تهران به ۱۶ درصد رسید.

محتشم اضافه کرد: اگر قیمت ارز و تورم مرتبا افزایش یابد مجموعه کالاها و خدمات مرتبط با بخش مسکن نیز دچار رشد قیمت می‌شود که احتمال افزایش قیمت مسکن در آینده وجود دارد.

تورم نهاده های ساختمانی

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: وقتی ارز چندنرخی می‌شود طبیعتا یک طبقه‌بندی در قیمت کالاها و خدمات به وجود می‌آید که برای اقتصاد خوب نیست.

مطلب پیشنهادی:  نقش دلال‌ها در مهار قیمت مسکن

وی تاکید داشت: یک اقتصاد سالم باید از ارزها با یک نرخ مشخص تبعیت کند. وقتی دلار چندنرخی می‌شود قیمت تمام شده‌ی یک سری از کالاها بیشتر و برخی کالاها کمتر می‌شود.

گفتنی است، بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی را در فروردین سال جاری ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد. این رقم مربوط به تهران است اما وضعیت در برخی کلان‌شهرهای دیگر نیز برای ساکنان آنها چندان ساده نیست. در چنین شرایطی تهیه مسکن برای برخی خانوارها به رویا تبدیل شده است.

اکنون تهرانی‌ها برای خرید یک خانه ۱۰۰ متری باید درآمد خود را به مدت ۴۶ سال پس‌انداز کنند. بر اساس شاخص‌های بین‌المللی، این متراژ برای اقامت یک خانواده ۳ تا ۴ نفره مناسب است.

مطالعه بیشتر: مطلب «آیا سقف اجاره بها رعایت می‌شود؟» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. صادق

    9 خرداد 1401 در 11:32 ق.ظ

    قیمت مسکن را دلالان و سوداگران به دلار وصل کرده‌اند و الا مسکن نه کالای صادراتی است نه کالای وارداتی قیمت را توانایی خریداران تعیین میکند که نود درصد خریداران مصرفی توان خرید مسکن با این قیمتها را ندارند و با تاکید در آینده هم توان خرید ضعیفتر خواهد شد لذا افزایش قیمت خیال بافی است و مسکن رو دست فروشندگان خواهد ماند تحرکات اخیر دلالان تلاش مزبوحانه است

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      9 خرداد 1401 در 12:15 ب.ظ

      سلام و سپاس از شما
      متشکرم که با درج نظرات ارزشمند خود همراه دلتا هستید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

خبر خوش برای مالکین واحدهای مسکن مهر

روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه ‌و شهرسازی کشور بیان کرد که بیش از دو میلیون واحد مسکو…