معامله وکالتی؛ آری یا خیر؟

3
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در معاملاتی که نیازمند ثبت و تنظیم سند رسمی هستند ممکن است به دلایل گوناگون، مالک به خریدار وکالت بلاعزل در فروش اعطا کند. در رهن بودن سند، عدم وجود سند رسمی ملک، آماده نبودن سند تفکیکی ملک، عجله فروشنده برای فروش و یا حتی فرار از مالیات؛ از جمله دلایل اعطای این وکالت هستند.
فروش ملک

سند وکالتی ، همان خرید و فروش وکالتی املاک بدون انتقال سند قطعی ملک است. انجام چنین معاملاتی ریسک زیادی دارد چرا که وکالت نامه ها با فوت افراد ، باطل میشود و خریدار ملک دچار مشکلات انتقال سند ملک خواهد شد. لذا پیشنهاد میکنیم در صورت عقد قرارداد‌های خرید فروش املاک وکالتی، در اولین فرصت اقدام به ثبت و انتقال سند مالکیت نمایید.در معامله وکالتی، فروشنده مورد معامله (اعم از ملک یا خودرو) را به خریدار انتقال می‌دهد. اما در آن زمان به نام او سند نمی‌زند و به خریدار وکالت داده می‌شود. در این مطلب از دلتا مگ به عواقب معاملات وکالتی پرداخته‌ایم.

معاملات وکالتی

در اغلب موارد، فروشنده ملکی که فاقد سند مالکیت است، جهت انتقال سند قطعی به خریدار وکالت بلاعزل می‌دهد.

عامه مردم تصور می‌‌کنند که با اخذ این وکالت بلاعزل، خریدار در هر زمان که اراده نماید، می‌تواند سند قطعی را به نام خویش انتقال دهد که متاسفانه این تصور به شدت اشتباه و نادرست می‌باشد.

عبارت بلاعزل به‌ معنای این است که فروشنده نمی‌تواند شخصا وکالت را فسخ و خریدار را عزل نماید. اما با این حال امکان فسخ قرارداد به طرق دیگر وجود دارد.

معامله وکالتی

مشکلات معاملات وکالتی

مطابق با قانون مدنی، عقد وکالت با فوت یا حجر هر یک از طرفین، از بین می‌رود. بلاعزل بودن یا نبودن نیز در هر دو صورت هیچ تاثیری ندارد و  وکالت از بین می‌رود.

جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، توصیه می‌شود که مبایعه‌نامه‌ای نیز میان خریدار و فروشنده تنظیم گردد تا انتقال صورت بگیرد، در این شرایط خریدار، مالک ملک شده است.

 حتی در صورت فوت فروشنده، خریدار می‌تواند با مراجعه به دادگاه، ورثه وی را ملزم به انجام تعهد مبنی بر انتقال سندرسمی نماید. نکته مهم این است که با اخذ وکالت بلاعزل از فروشنده به خریدار، با وکالت مزبور، هیچ‌گونه مالکیتی به خریدار منتقل نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی:  بازار آپارتمان‌های ارزان‌قیمت پایتخت

این مورد فقط در صورت انتقال سند قطعی و تنظیم مبایعه‌نامه صورت می‌پذیرد. متاسفانه گاهی اوقات فروشنده علی‌رغم اعطای وکالت بلاعزل به خریدار، طی یک معامله دیگر، ملک را به فرد دیگری واگذار نموده و سند قطعی را به نام وی منتقل می‌نماید.

جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلی در معامله وکالتی توصیه می‌گردد:

  • هم‌زمان با اخذ وکالت بلاعزل، مبایعه‌نامه‌ای نیز میان خریدار و فروشنده تنظیم گردد، تا فروشنده نتواند ملک را به نام فرد دیگری انتقال دهد. حتی در صورت انجام این کار، فروشنده به جرم فروش مال غیر مجازات می‌گردد.
  • حتما در وکالت‌نامه نوشته شود که فروشنده حق انتقال مورد معامله به هیچ فرد دیگری را ندارد.

وکالت در معامله

تبدیل سند وکالتی به قطعی

در معاملات وکالتی جهت تبدیل سند وکالت به قطعی باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی با همراه داشتن مدارکی اعم از موارد زیر مراجعه شود:

  • مدارک مالکیت ملک
  • سند مالکیت ملک
  • مفاصا حساب دارایی
  • مفاصا حساب شهرداری
  • پایان کار ساختمان
  • استعلام ثبتی
  • شناسنامه و کارت ملی.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات معاملاتی و حقوقی در حیطه ملک، مطلب” دعوای الزام به تنظیم سند رسمی” را مطالعه کنید.

3 دیدگاه

  1. […] بیشتر: مطلب «معامله وکالتی؛ آری یا خیر؟» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  2. […] بیشتر: مطلب «معامله وکالتی؛ آری یا خیر؟» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  3. […] بیشتر با دیگر نکات معاملاتی و حقوقی در حیطه ملک، مطلب”معامله وکالتی؛ آری یا خیر؟ “را مطالعه […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

ثبت آگهی ملکی در سراسر ایران رایگان شد!

دلتا اولین سایت تخصصی ملکی ایران است؛ که امکان ثبت هر گونه آگهی ملکی را برای شما کاربر گرا…