سلب حق کسب از مستاجر و شرایط آن

2
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در قرارداد حق کسب و پیشه و تجارت پس از پایان یافتن آن، قرارداد به صورت خودکار تمدید می‌‏شود. اما شرایطی هم وجود دارد که ممکن است باعث سلب این حق شود.
شرایط سلب حق کسب از مستاجر

حق کسب و پیشه یا تجارت به این معناست که مالک پس از پایان یافتن مدت قرارداد، نمی‌تواند مستاجر را مجبور به تخلیه مکان تجاری کند. زیرا معمولا قرارداد به صورت خودکار تمدید می‌شود. اما در صورتی که مستاجر تخلفی انجام دهد، مالک می‌تواند قرارداد اجاره را بدون پرداخت حق کسب یا با پرداخت نیمی از آن به پایان برساند. برای آگاهی بیشتر از این موضوع و شرایط آن، تا انتهای این مطلب با دلتا مگ همراه باشید.

تخلفاتی که موجب سلب حق کسب از مستاجر می‌گردد

مستاجر می‌تواند ملک را به شخص دیگری اجاره دهد و هنگام اجاره حق کسب یا پیشه را از مستاجر جدید دریافت کند. اما این کار باید با رضایت و اطلاع کامل مالک انجام شود. در صورتی که مالک اجازه اجاره ملک را به مستاجر بدهد، او حق کسب خود را از مستاجر جدید دریافت کرده و این بدهی از گردن مالک ساقط می‌شود. اما اگر مالک این اجازه را ندهد، باید حق کسب را تمام و کمال به مستاجر پرداخت کرده و مستاجر مکان را تخلیه کند.

تخلفاتی که موجب سلب حق کسب از مستاجر می‌گردد

این نکات را درباره سلب حق کسب فراموش نکنید

  • اگر مستاجر شغلی که در قرارداد اجاره آورده شده را بدون رضایت مالک تغییر دهد و این شغل نیز شبیه شغل قبل نباشد، مالک می‌تواند با مراجعه به دادگاه بدون پرداخت حق کسب، حکم تخلیه ملک را بگیرد.
  • در صورتی که مستاجر پرداخت اجاره را به تاخیر بیندازد، طی شرایطی، مالک می‌تواند بدون پرداخت حق کسب حکم تخلیه را از دادگاه بگیرد.
  • اگر مستاجر به ملک صدمه‌ای وارد کند یا از کاری که باید برای حفاظت از ملک انجام دهد، سر باز بزند و به خاطر این کار به ملک صدمه وارد شود، مالک می‌تواند با مراجعه به دادگاه، حکم تخلیه ملک مربوطه را بگیرد.
مطلب پیشنهادی:  با این شرایط می‌توانید ملک ورثه‌ای را اجاره دهید

این نکات را درباره سلب حق کسب فراموش نکنید

  • اولین بار که پرداخت اجاره به تاخیر افتاد، مالک باید از طریق ارسال اظهارنامه (برای قراردادهای غیررسمی) یا اخطاریه دفتر اسناد رسمی درخواست اجاره بها کند. اگر مستاجر باز هم اجاره را نپردازد، حکم تخلیه صادر خواهد شد.
  • در صورتی که مستاجر دوبار در سال پرداخت اجاره را عقب انداخته و پس از ارسال اظهارنامه‌ مالک آن را پرداخت کند، در نوبت سومی که در آن سال پرداخت اجاره را عقب بیندازد دادگاه می‌تواند حکم تخلیه بدون پرداخت حق کسب را به مالک بدهد.

مطالعه بیشتر: مطلب «مواردی که معامله ملکی را به هم می‌زند» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] بیشتر: مطلب «سلب حق کسب از مستاجر و شرایط آن» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  2. […] بیشتر: مطلب «سلب حق کسب از مستاجر و شرایط آن» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …