آیا اجاره نامه دستی اعتبار دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اجاره نامه دستی قراردادی است که بسیاری از افراد به تنظیم آن روی می‌آورند. در صورتی که آن‌ها به عواقب و مشکلات بعد از آن توجه نمی‌کنند.
آیا اجاره نامه دستی اعتبار دارد؟

برخی افراد برای عدم پرداخت کمیسیون یا حق التحریر مشاور املاک، اجاره نامه را به صورت دستی نوشته و به اعتبار آن نیز فکر نمی‌کنند. در واقع این افراد از عواقب احتمالی و دردسرهایی که نوشتن اجاره نامه دستی می‌تواند برای آن‌ها به همراه داشته باشد آگاه نیستند. در این مطلب از دلتامگ، اجاره نامه دستی و میزان اعتبار و مشکلات قانونی نوشتن چنین قراردادی را توضیح خواهیم داد.

اجاره نامه دستی چیست؟

اجاره نامه دستی چیست؟

گاهی اوقات موجر و مستاجر بدون واسطه مشاور املاک یکدیگر را پیدا کرده و در مورد اجاره ملک با هم به توافق می‌رسند. شاید در این حالت مراجعه به مشاور املاک برای نوشتن اجاره نامه بی‌مورد به نظر برسد. بنابراین برای اینکه مجبور به پرداخت حق التحریر نشوند، بدون مراجعه به مشاور املاک، قولنامه دستی اجاره خانه را می‌نویسند. به این قرارداد که به صورت توافقی توسط موجر و مستاجر نوشته و امضا شده، اجاره نامه دستی یا قولنامه اجاره خانه دستی گفته می‌شود.

مزایا و معایب اجاره نامه منزل دستی

تنها مزیت این نوع از قرارداد این است که پولی بابت نوشتن آن به مشاور املاک پرداخت نمی‌کنیم. اما این مورد صرفا تا زمانی مزیت محسوب می‌شود که موجر و مستاجر به مشکل و اختلاف برنخورند.

معایب اجاره نامه دستی

معایب این نوع اجاره نامه

  • زمانی که بین موجر و مستاجر مشکلی بوجود بیاید، کمیسیون مشاور املاک یا حق التحریر در مقابل هزینه‌ها و زمانی که بابت طولانی‌تر شدن فرایند رسیدگی قانونی باید بپردازید، رقم چشمگیری نخواهد بود.
  • اگر صرفا یک اجاره‌نامه دستی به عنوان مدرک داشته‌باشید، طولانی شدن زمان و مراحل دادرسی، هزینه‌ها را آنقدر سنگین‌تر می‌کند که از نداشتن قراردادی که توسط مشاور املاک نوشته شده‌است افسوس می‌خورید.
  • بعضی افراد فکر می‌کنند که نوشتن توافقی قرارداد اجاره به نفع مستاجر است. اما این تفکر اشتباه است. در صورتی که قرارداد به صورت دستی نوشته شود، فرایند پس گرفتن مبلغ رهن، برای مستاجر تبدیل به کاری سخت و طولانی خواهد شد.
مطلب پیشنهادی:  ممنوع الخروجی بدهکاران بانکی

اعتبار اجاره نامه

هر نوشته‌ای که دو نفر آن را امضا کنند قرارداد به حساب می‌آید. بنابراین طبق قوانین هر نوشته‌ای که دو نفر آن را امضا کرده باشند، یک قرارداد بوده و هر قراردادی از نظر قانونی قابل پیگیری می‌باشد.

مطالعه بیشتر: مطلب «علت تفاوت قیمت زمین تجاری با مسکونی در چیست؟» را در دلتامگ بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 368

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

نکات مهم در برگرداندن پول پیش مستاجر

مستاجر باید در ازای اجاره یک ملک تجاری یا مسکونی، مبلغی تحت عنوان اجاره و نیز ودیعه به صاح…