تفاوت اجاره نامه رسمی، بنگاهی و دستی

1
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
به طور کلی در صورتی که اجاره نامه شما توسط مشاور املاک نوشته شود و امضا دو شاهد در آن موجود باشد، هم از بروز بسیاری از مشکلات حقوقی پیشگیری کرده‌اید و هم از حمایت قانون در صورت بروز مشکل برخوردار هستید.
تفاوت اجاره‌ نامه

اجاره عقدی است که به موجب آن مستأجر مالک منافع عین مستأجره می‌شود. اجاره دهنده را مؤجر و اجاره کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره می‌گویند. اجاره نامه را به 3 روش رسمی، بنگاهی و دستی می‌توان نوشت. تا انتهای این مطلب با دلتامگ همراه باشید تا تفاوت و انواع اجاره‌ نامه را بطور خلاصه برای شما شرح دهیم.

انواع اجاره نامه

تنظیم اجاره نامه دستی

اجاره نامه دستی، اجاره‌نامه‌ای است که پس از رسیدن به توافق طرفین، نوشته می‌شود. در واقع این نوع اجاره‌ نامه یک قرارداد و توافق بین موجر و مستاجر است و جای دیگری ثبت نخواهد شد. عکس اجاره نامه دستی در زیر نمایش داده شده و شما می‌توانید تفاوت آن را با دیگر اجاره‌نامه‌ها مشاهده کنید.

اجاره نامه دستی

مزایا و معایب اجاره نامه دستی

با نوشتن اجاره نامه دستی، دیگر نیازی به پرداخت پول به مشاور املاک یا دفتر ثبت اسناد نیست. اما این روش ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد کند. دو نوع از رایج ترین مشکلات این روش عبارتند از:

  • عدم رعایت موارد قانونی و حقوقی لازم در نوشتن اجاره‌نامه.
  • اجاره‌نامه دستی مشمول قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۷۶ نمی‌شود (در صورتی که ۲ نفر شاهد پای قرارداد را امضا نکرده باشند.)

تفاوت اجاره‌ نامه

اجاره نامه بنگاهی

همانطور که از نام آن پیداست، اجاره‌نامه‌ای است که در بنگاه مشاور املاک و در فرم‌های مورد تایید اتحادیه املاک نوشته می‌شود. این نوع اجاره‌‌نامه توسط مشاور املاک مهر و امضا شده و نکات حقوقی لازم، در آن رعایت خواهد شد و به دو صورت تنظیم می‌شود. تنها تفاوت دو اجاره نامه بنگاهی، در دریافت کد رهگیری و عدم دریافت آن است. بسیاری از موجرین به دلیل عدم پرداخت مالیات بر اجاره، به دنبال دریافت کد رهگیری نخواهند رفت.

نکات مربوط به اجاره نامه بنگاهی

  • با اینکه مهر و امضای مشاور املاک، ضامن حمایت قانون از مفاد قرارداد اجاره نیست، اما برای اینکه بتوانیم بیش‌ترین حمایت قانون را به همراه داشته باشیم، باید تمام موارد حقوقی لازم متناسب با شرایط و خواسته‌های موجر و مستاجر را در اجاره‌نامه قید کنیم.
  • اطلاعات حقوقی مشاور املاک از مردم عادی بالاتر است. در نتیجه قراردادی که مشاور املاک تنظیم می‌کند، از لحاظ حقوقی قابل اطمینان‌تر از اجاره‌نامه دستی است.
  • شانس عقد قرارداد با مراجعه به مشاور املاک بالاتر از حالت‌های دیگر است. زیرا مشاور املاک برای کسب درآمد، تلاش می‌کند قرارداد را به سرانجام برساند. بنابراین با مذاکره با طرفین، شرایطی را فراهم می‌کنم که از جهات مختلف، طرفین رضایت کافی داشته باشند.
مطلب پیشنهادی:  سن قانونی ازدواج در ایران | دختر و پسر در چه سنی می‌توانند ازدواج کنند؟+ ویدیو

تفاوت اجاره‌ نامه

اجاره نامه رسمی

این نوع اجاره‌نامه در دفاتر اسناد رسمی به ثبت می‌رسد. اجاره‌نامه‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، جزو اسناد عادی به حساب می‌آیند. اما اجاره نامه رسمی، یک سند رسمی محسوب می‌شود. در واقع پس از به تفاهم رسیدن طرفین معامله، می‌توانند به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و اجاره‌نامه را ثبت کنند.

تفاوت اجاره‌ نامه رسمی و بنگاهی

مزیت اجاره نامه رسمی به نسبت اجاره نامه بنگاهی، همان مزیت اسناد رسمی نسبت به اسناد عادی است. هر چند اسناد عادی در محکمه قانونی دارای ارزش هستند، اما ارزش اسناد رسمی در این محکمه‌ها بیش‌تر از اسناد عادی می‌باشد.

از نکات دیگری که در اجاره‌نامه رسمی رعایت می‌شود، این است که شما زمانی می‌توانید به این دفاتر مراجعه کنید که معامله کاملا نقد باشد. همین مسئله یکی از دلایلی است که مردم تمایلی برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ندارند.

هزینه نوشتن اجاره نامه در بنگاه چگونه است؟

اگر مشاوران املاک علاوه بر تنظیم قرارداد برای فایلی مشتریابی نیز انجام داده باشد، بطور قانونی یک چهارم مبلغ اجاره واحد مورد نظر را از طرفین قرارداد به عنوان حق کمیسیون دریافت می‌کنند. برای مثال اگر اجاره‌بهای واحدی ۱۰ میلیون تومان ودیعه به همراه ۳۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه باشد، مستاجر و مالک هر کدام ۱۵۰ هزار تومان باید برای حق کمیسیون بنگاه پرداخت کنند. در پایان به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است بعد از انجام قرارداد، عکس اجاره نامه رسمی را در گوشی خود نگهداری کنید.

پیشنهاد مطالعه: نکات طلایی در اجاره آپارتمان

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «تفاوت اجاره نامه رسمی، بنگاهی و دستی» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چگونه سرقت طلا از خانه را پیگیری کنیم؟

پیگیری قضایی سرقت طلا از خانه از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که افراد باید از آن اطلاع داشت…