اقاله یا تفاسخ در معاملات ملکی به چه معناست؟

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رعایت نکات حقوقی ظریف، تصویر یک مشاور قابل اعتماد و آگاه را در ذهن مشتری می‌سازد. در نتیجه برای جلب اعتماد مشتری سعی کنید تمام اصطلاحات حقوقی را به درستی و در جای مناسب بکار ببرید.
اقاله یا تفاسخ در معاملات ملکی به چه معناست؟

بحث انعقاد قراردادها در معاملات ملکی اهمیت ویژه‌ای دارد. از این رو خریداران، فروشندگان و مشاوران املاک باید با واژگان حقوقی مربوطه و کاربرد آنها آشنایی کامل داشته باشند. یکی از اصطلاحات پرکاربرد این بخش، اقاله یا تفاسخ در قراردادهای ملکی است. برای آشنایی با این اصطلاح، تا انتهای این مطلب با دلتا مگ همراه باشید.

اقاله (تفاسخ) و کاربرد آن در معاملات ملکی

قراردادهای ملکی، عقد لازم هستند و طرفین معامله اعم از موجر، مستاجر یا خریدار و فروشنده نمی‌توانند به راحتی آن را به هم بزنند. برای این کار باید در قرارداد یک سری خیارات داشته باشند. یعنی در قرارداد، شروطی داشته باشند که به واسطه‌ آن بتوانند معامله را به هم بزنند. در برخی موارد به دلیل همین خیارات و شروط موجود در قرارداد، برای یکی از طرفین حقی ایجاد می‌شود که بر اساس آن می‌تواند معامله را به شکل یکطرفه فسخ کند. اما گاهی اوقات نیز دو طرف با یکدیگر توافق می‌کنند که قرارداد را اصطلاحا اقاله کنند یا تفاسخ انجام دهند.

اقاله (تفاسخ) و کاربرد آن در معاملات ملکی

شرایط تفاسخ در مبایعه نامه و اجاره نامه

هم برای اقاله مبایعه نامه و هم برای اجاره نامه باید مبلغی به عنوان جریمه و خسارت پرداخت شود. نکته مهم این است که جریمه اقاله نیز باید توسط فردی که درخواست اقاله را مطرح کرده است به طرف دیگر معامله پرداخت شود.

مطلب پیشنهادی:  تفاوت پلاک ثبتی و تفکیکی

نحوه تعیین جریمه اقاله و میزان آن

اقاله مبایعه نامه معمولا زمانی رخ می‌دهد که یکی از طرفین پشیمان شود. به همین منظور برای در نظر گرفتن حق به هم زدن معامله توسط طرفین از همان ابتدا در مبایعه نامه موضوعی به نام حق پشیمانی تعریف می‌کنند. چنانچه برای پشیمانی در قرارداد جریمه‌ای تعریف شود، باید در موقع اقاله پرداخت شود. درصد جریمه اقاله مبایعه نامه نیز به توافق طرفین بستگی دارد، اما عرف تعیین جریمه برای پشیمانی، عددی بین 10 تا 20 درصد از مبلغ کل قرارداد می‌باشد.

نحوه تعیین جریمه اقاله و میزان آن

میزان جریمه تفاسخ در اجاره نامه

جریمه تفاسخ در اجاره نامه به میزان حداقل مبلغ یک ماه و حداکثر دو ماه اجاره است. البته در اینجا منظور کل میزان اجاره یک ماه است. یعنی در صورت وجود رهن، باید آن را به اجاره تبدیل کرد.

مطالعه بیشتر: مطلب «علت تفاوت قیمت زمین تجاری با مسکونی در چیست؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …