علت تفاوت قیمت زمین تجاری با مسکونی در چیست؟

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر قصد خرید زمین تجاری را دارید، این نکته را فراموش نکنید که پاخور آن زمین، تاثیر بسزایی بر کسب و کار و درآمد شما دارد.

عوامل مختلفی در تعیین قیمت زمین مسکونی و تجاری اثر گذار هستند. بعضی از این عوامل برای زمین تجاری و مسکونی مشترک هستند. برخی از عوامل نیز صرفا روی قیمت زمین مسکونی اثر گذارند و برخی دیگر صرفا در تعیین قیمت زمین تجاری نقش دارند. با دلتا مگ همراه باشید تا برخی از این عوامل را برای شما شرح دهیم.

عوامل مشترک اثرگذار بر روی قیمت زمین مسکونی و تجاری

همانطور که ذکر شد یکسری ویژگی‌ها هم روی قیمت زمین تجاری اثر گذارند هم روی زمین مسکونی. اما این اثرگذاری می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. به عنوان مثال تراکم، هم روی قیمت زمین تجاری اثر دارد، هم روی قیمت زمین‌های مسکونی. اما دلیل اثرگذاری آن متفاوت نیست. به هر حال تراکم بیش‌تر برابر امکان ساخت زیربنای بیش‌تر و در نتیجه سود بالاتر است. این موضوع برای کاربری‌های مختلف زمین صدق می‌کند.

عوامل مشترک اثرگذار بر روی قیمت زمین مسکونی و تجاری

از جمله عواملی که به دلایل متفاوت روی قیمت زمین‌ها تاثیرگذار است، عرض زمین است. زمانی که با زمین مسکونی سر و کار داریم، عرض زمین باعث می‌شود نقشه‌های متفاوت و متنوع‌تری در ملک قابل اجرا باشد و روی نورگیر هم اثر مثبت دارد. اما نقشه و نورگیر در مورد ملک تجاری اهمیت زیادی ندارد. بنابراین داشتن عرض، بیش‌تر از جهات دیگر برای زمین تجاری ویژگی مثبت به حساب می‌آید. مثلا امکان اجرای ویترین بزرگ‌تر از جمله موارد مثبتی است که داشتن عرض زمین بیش‌تر برای ملک تجاری به همراه می‌آورد. موقعیت مکانی نیز یکی از مواردی است که هم روی قیمت زمین تاثیرگذار است.

مطلب پیشنهادی:  مراحل دریافت سریع کد پستی

خرید زمین مسکونی

تاثیر محله زمین روی قیمت

در خصوص زمین‌های مسکونی، هر چه به سمت شمال شهر و محله‌های مرفه‌نشین‌ برویم، قیمت افزایش پیدا می‌کند. در خصوص زمین‌های تجاری نیز همین قاعده وجود دارد. اما این نکته را فراموش نکنید که بطور کلی، قیمت زمین‌های تجاری از مسکونی بالاتر است.

پاخور، اصلی‌ترین عامل تفاوت قیمت ها

خوب بودن پاخور به این معناست که رفت و آمد زیادی در اطراف ملک تجاری وجود دارد. اما آیا هر رفت و آمدی پاخور حساب می‌شود؟ پاسخ منفی است. در واقع رفت و آمدی که شانس فروش را برای کسبه افزایش دهد پاخور به حساب می‌آید. در نتیجه می‌توان گفت مغازه‌هایی که در خیابان‌های تجاری هستند، پاخور بیش‌تری دارند.

مطالعه بیشتر: مطلب «صفر تا صد تنظیم قرارداد ملکی» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «علت تفاوت قیمت زمین تجاری با مسکونی در چیست؟» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …