تمایل موجران به اجاره بیشتر به جای پول پیش

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک فعال حوزه مسکن عنوان کرد: نرخ سود بانکی ۱۸ درصد است در حالی سال‌هاست نسبت نرخ رهن با اجاره ماهیانه ۳۰ درصد محاسبه می‌شود. بنابراین موجران ترجیح می‌دهند به جای پول پیش، اجاره‌ی بیشتری بگیرند.
سامانه املاک

به گزارش دلتا مگ به نقل از خبرگزاری مهر، سعید لطفی عضو هیأت مدیره اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید اگر دولت می‌خواهد بازار اجاره را کنترل کند باید نسبت به تقویت یکسری زیرساخت‌ها اهتمام داشته باشد.

وی با بیان اینکه سامانه کد رهگیری روی کد پستی است از همین رو امکان سوءاستفاده را فراهم می‌کند، گفت: سازمان امور مالیاتی از تمام قراردادهای اجاره یا فروش مسکن بر مبنای کد رهگیری که متعاملین دریافت می‌کنند از مشاوران املاک ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌کند. اما وقتی پای ارائه خدمات به میان می‌آید با یک خلأ مواجه می‌شویم. به طور مثال سال‌هاست که درخواست می‌کنیم مبنای ثبت قراردادها باید پلاک ثبتی باشد، در حالی که هم‌اکنون کد پستی مبنا است و به همین دلیل می‌توان با تغییر عدد کد پستی برای یک خانه چندین کد رهگیری صادر کرد.

لطفی با تاکید بر اینکه سقف ۲۵ درصدی اجاره بها، ضمانت اجرایی ندارد، ابراز داشت: مشاوران املاک در تهران موظفند از انعقاد قراردادهای تمدید به میزان بیش از ۲۵ درصد افزایش، خودداری کنند. اما این قانون راه‌های گریزی دارد که در اختیار مشاوران املاک نیست.

نرخ رهن یا اجاره

او می‌افزاید: طبق قانون، صاحبخانه می‌تواند در صورتی که خود یا اولاد ذکور او قصد سکونت در واحد مورد نظر را داشته باشد یا ساخت و ساز انجام دهد مستأجر را جواب کند. پس راه‌های فرار از این قانون وجود دارد.

مطلب پیشنهادی:  مظنه قیمت مسکن در گرانترین مناطق تهران چقدر است؟

بر اساس گفته وی، با وضعیت فعلی امکان کنترل قراردادها وجود ندارد. با انعقاد قرارداد جدید سوابق ملک اجاره‌ای از بین می‌رود. بنابراین نمی‌توان برای نفر بعدی از آن استفاده کرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد موجران، انعقاد قراردادهای جدید را به تمدید ترجیح می‌دهند گفت: به دلیل شرایط اقتصادی و فشاری که در بازار اجاره وجود دارد، صاحبخانه این دیدگاه را دارد که اگر مستأجر خود را جواب کند می‌تواند خانه را با قیمت بالاتری به نفر بعدی اجاره بدهد.

این فعال حوزه مسکن در ادامه عنوان کرد که تعیین سقف اجاره بهای ۲۵ درصد، سال قبل هم رعایت نشد. در سال‌های گذشته بازار اجاره با یک عقب‌ماندگی نسبت به رشد قیمت مسکن مواجه بود که در حال جبران آن است. در حال حاضر نرخ رشد اجاره در تهران به ۴۶ درصد رسیده، در حالی که سال قبل این نرخ حدود ۳۶ درصد بود. امسال هم با ورود به فصل جابه‌جایی در تابستان، تغییر نرخ‌ها بعید نیست.

مطالعه بیشتر: مطلب «سرمایه‌‌گذاری ساختمانی در تهران به پایین‌ترین میزان رسید» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. فریبا

    11 تیر 1401 در 7:54 ب.ظ

    اگر هر مستاجری ک می آید ملزم ب دریافت کد رهگیری آن ملک باشد سوابق از بین نخواهد رفت و موجر نمی تواند ب مستاجر ظلم کند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …