تشخیص ملک اوقافی و معامله آن

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در صورتی که سند ملک اوقافی را بشناسید و تفاوت‌های آن با سند ملک شخصی را بدانید، به راحتی می‌توانید ملک وقفی را از ملک شخصی تشخیص دهید.
تشخیص ملک اوقافی

تشخیص ملک اوقافی از ملک شخصی، هم برای افرادی که قصد خرید ملک اوقافی را دارند، هم برای افرادی که قصد خرید ملک شخصی دارند، امری ضروری است. فرض می‌کنیم با پرس و جو در محل یا از طریق مشاورین املاک متوجه شده‌اید املاک منطقه‌ای که قصد خرید در آن را دارید اوقافی هستند. حالا چطور می‌توانید اطمینان حاصل کنید که ملک مورد نظر اوقافی هست یا خیر؟ در این صورت باید با سند ملک اوقافی و تفاوت آن با سند ملک شخصی آشنا باشید.

ملک اوقافی

هر ملکی دارای عرصه و اعیان است. در مورد املاک شخصی، اعیان و عرصه در قالب یک قرارداد به فروشنده واگذار می‌شود. اما در مورد املاک اوقافی اوضاع کمی متفاوت است. در مورد املاک اوقافی، معمولا عرصه ملک وقف می‌شود. در این شرایط مالکیت عرصه قابل خرید و فروش نیست، بلکه در اختیار سازمان اوقاف است. با این تفاسیر، در چنین شرایطی، فقط فروش اعیان ملک امکان‌پذیر است.

هر چند عرصه املاک اوقافی قابل خرید و فروش نیست، اما قابل اجاره دادن هست. بنابراین در زمان خرید املاک اوقافی باید علاوه بر انتقال سند اعیان، اجاره نامه ملک هم به نام شما منتقل شود تا از نظر حقوقی با مشکلی روبرو نشوید.

این اجاره نامه، سندی است که بین مالک اعیان و اداره اوقاف یا متولی مربوطه به امضا می‌رسد. در صورتی که اجاره نامه آن ملک به نام شما منتقل نشود، امکان بروز مشکلات حقوقی برای دو طرف معامله وجود دارد.

املاک اوقافی

نکات مربوط به اجاره عرصه املاک اوقافی

اجاره این املاک از 3 جهت با سایر املاک متفاوت است.

  1. مدت زمان قرار داد اجاره
  2. بازه‌های زمانی پرداخت اجاره بها
  3. مبلغ اجاره بها
  • مدت زمان قرار داد اجاره برای املاک اوقافی

قرارداد اجاره املاک شخصی معمولا 1 ساله است. البته الزامی به یک ساله بودن این قرار داد نیست. اما در املاک اوقافی، قرارداد معمولا بیش‌تر از یک سال است. در گذشته معمولا قرارداد اجاره املاک اوقافی ۹۹ ساله بود. مدتی است که قرارداد اجاره این املاک، ۹۹ ساله منعقد نمی‌شود. بلکه سقف مدت زمان این قرارداد تقریبا ۱۰ سال شده است. البته براساس قانون اجاره املاک اوقافی بیش از ۱۰ سال امکان‌پذیر نیست مگر با اجازه سرپرست سازمان اوقاف.

مطلب پیشنهادی:  سالانه ۵۰ هزار واحد مسکونی در اصفهان ساخته خواهد شد

نکات مربوط به اجاره عرصه املاک اوقافی

  • بازه‌های زمانی پرداخت اجاره بها

در مورد املاک شخصی معمولا اجاره بها به صورت ماهانه پرداخت می‌شود. هر چند پرداخت ماهانه اجاره بها الزامی نیست اما متداول‌ترین روش پرداخت اجاره است. در مورد املاک وقفی اجاره بها سالانه پرداخت خواهد شد.

  • مبلغ اجاره بها

مبلغ اجاره‌ مربوط به عرصه‌ یک ملک اوقافی بسیار پایین‌تر از اجاره واقعی آن ملک است. شاید حتی بتوان گفت اجاره یک ساله یک ملک وقفی، از مبلغ متداول اجاره 1 ماهه آن ملک کمتر است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «تمدید اجاره نامه آپارتمان» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

با رعایت 5 نکته طلایی، رشد نخل شامادورا چند برابر کنید!

گیاهان آپارتمانی بزرگ مانند نخل شامادورا زیبایی خاصی به دکوراسیون خانه می‌بخشند و محیط را …