اجاره‌نشینی در ایران یک اجبار است نه یک انتخاب!

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه اجاره‌نشینی در ایران یک اجبار است نه یک انتخاب، عنوان کرد: افزایش قیمت‌های ناشی از افزایش نرخ دلار و کاهش درآمد خانوارها باعث شده بود که تقاضای مصرفی در بازار مسکن کمترین نقش را داشته باشد.
تقاضای مصرفی در بازار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از تسنیم، فرهاد بیضایی کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه قیمت مسکن عامل اصلی نوسانات بازار مسکن است، عنوان کرد: در سال‌های اخیر به‌دلیل عدم عرضه مناسب، بازار اجاره مسکن همواره با نوسان همراه بوده است.

او در ادامه کاهش عرضه زمین را عامل دیگر افزایش قیمت مسکن دانست و گفت: وقتی افزایش قیمت در بخش مسکن روی می‌دهد در بازار اجاره هم اثرگذاری خودش را دارد.

بیضایی با ابراز تاسف نسبت به اینکه طی 10 سال گذشته برنامه ریزی درستی برای بازار مسکن نشده است، عنوان کرد: در گذشته تعاونی‌های مسکن،‌ انبوه‌‌سازان مسکن و… سیستم بازار مسکن را تقویت می‌کرد. اما به‌دلیل عدم حمایت دولت قبل رو‌ به افول رفتند در نتیجه، مردم (تقاضای مصرفی) نتوانستند در بازار حضور جدی داشته باشند.

تقاضای مصرفی در بازار مسکن

وی با اظهار به اینکه افزایش قیمت‌های ناشی از افزایش نرخ دلار و کاهش درآمد خانوارها باعث شده بود که تقاضای مصرفی در بازار مسکن کمترین نقش را داشته باشد، تصریح کرد: وقتی تقاضای مصرفی نتواند در بازار ملکی حضور داشته باشد در بازار اجاره حضور می‌یابد و به‌عنوان بازار موازی و جایگزین. اجاره‌نشینی در ایران یک اجبار است نه یک انتخاب.

مطلب پیشنهادی:  خانه های مسکونی آبخوان دشت اصفهان در خطر است

بیضایی به نقش بانک‌ها در بازار مسکن اشاره کرد و گفت: بانک‌ها و شخصیت‌هایی حقوقی در کشور وجود دارند که واحدهای مسکن در حجم انبوه دارند و اصلاً دنبال این‌که واحدهای مذکور را اجاره دهند،‌ نیستند. او افزود: این نهادها به دنبال این هستند که چند سال دیگر این واحدهای مسکونی را به فروش برسانند.

وی خاطرنشان کرد: فشار تقاضا قیمت اجاره مسکن را افزایش می‌دهد. این عامل در همه حوزه‌ها به ما شوک وارد کرده و در بازار مسکن بیشتر بوده است. در برخی مناطق مانند شهرهای توریستی و خوش‌آب‌وهوا تقاضای مسکن از سوی همسایگان غربی از جمله عراق وجود داشته است.

مطالعه بیشتر: مطلب «بازگشت سازنده ها به بازار ساخت و ساز» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …