قوانین مهم در رهن و اجاره ملک

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر به دنبال رهن یا اجاره ملک هستید، آگاهی از یکسری نکات و قوانین برای شما الزامی است. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
قوانین مهم در رهن و اجاره ملک

با توجه به افزایش قیمت مسکن و ناتوانی افراد در خرید ملک، به ناچار به دنبال اجاره و رهن ملک می‌روند. بطوری که امروزه اجاره و رهن، طرفداران بیشتری نسبت به خرید ملک دارد. حال همین موضوع نکات و قوانین مخصوص به خود را دارد که عدم آگاهی از آن، می‌تواند دردسرهای کوچک و بزرگ ایجاد کند. با دلتا مگ همراه باشید تا با بخشی از این نکات و قوانین آشنا شوید.

نکاتی در خصوص اجاره ملک

  • در مواردی که اجاره‌نامه تنظیم شده باشد میزان اجاره بها همان است که در اجاره‌نامه قید شده و هر‌گاه اجاره‌نامه تنظیم نشده باشد به میزانی‌ است که بین طرفین مقرر و یا عملی شده است. اگر میزان آن معلوم نشود، با رعایت مقررات این قانون از طرف دادگاه میزان اجاره بها به نرخ‌ عادله روز تعیین خواهد شد.

قوانین مهم در رهن و اجاره ملک

  • در مواردی که بین موجر و مستأجر اجاره‌نامه تنظیم نشده یا مدت آن منقضی گشته‌ و طرفین راجع به تنظیم اجاره‌نامه یا تعیین اجاره بها و شریط آن اختلاف داشته باشند، هر یک می‌تواند برای تعیین اجاره بها و تنظیم اجاره‌نامه به دادگاه مراجعه کند. دادگاه میزان اجاره بها را از تاریخ تقدیم دادخواست تعیین می‌کند، ولی این امر مانع صدور حکم‌ نسبت به اجرت‌المثل زمان قبل از تقدیم دادخواست و خسارت تأخیر تأدیه آن نخواهد بود.
  • دریافت وجه بابت اجاره بها از طرف مالک یا موجر دلیل بر تسلیم او به ادعای طرف مقابل نخواهد بود.
  •  دادگاه شریط اجاره‌نامه جدید را طبق شرایط مرسوم و متعارف در اجاره‌نامه‌ها و شریط مندرج در اجاره‌نامه سابق (‌در صورتی که قبلاً‌ اجاره‌نامه تنظیم شده باشد) با رعایت مقررات این قانون تعیین خواهد کرد.
مطلب پیشنهادی:  نکات قانونی اجاره‌ بهای عقب افتاده

اجاره ملک

  • اگر در ملک مورد تخلیه، مستأجرین متعددی باشند و موجر تقاضای تخلیه سایر قسمت‌ها را نیز نموده باشد، مهلت فوق از تاریخ ‌تخلیه آخرین قسمت شروع خواهد شد.
  • موجر می‌تواند مابه‌التفاوت اجاره بها را ضمن دادخواست تعدیل نیز مطالبه نماید. ‌در این صورت دادگاه ضمن صدور حکم راجع به تعدیل، مستأجر را به پرداخت مابه‌التفاوت از تاریخ تقدیم دادخواست تا روز صدور حکم، محکوم‌ می‌نماید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نکات طلایی مربوط به مبایعه نامه» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …