
مراحل سند زدن ملک و آگاهی از قوانین و نکات آن، موضوعی است که بسیار حائز اهمیت میباشد. برای آشنایی با این مراحل، تا انتهای مطلب با دلتا مگ همراه باشید.
مراحل سند زدن ملک
- توافق
مهمترین و ابتداییترین مرحله برای سند زدن یک ملک، توافق اولیه بین خریدار و فروشنده است. این توافق در واقع نوشتهای کتبی است که در اصطلاح به آن قولنامه میگویند. در واقع در قولنامه، صحبتهای طرفین مکتوب شده و رضایت طرفین اعلام میشود. این برگه در نهایت به امضای فروشنده و خریدار میرسد.
- دریافت کد رهگیری
مدتی است که شاهد فروش خانه به چند نفر هستیم. این روش کلاهبرداری بسیار رواج پیدا کرده است. برای پیشگیری از این اتفاق، فروشنده و خریدار باید به بنگاههای معامله املاک مجاز بروند تا مبایعهنامه خود را در سیستم نرمافزاری جامع به ثبت برسانند. پس از ثبت مشخصات کامل فروشنده و خریدار و ملک در سیستم سراسری، یک کد رهگیری صادر خواهد شد. حال اگر فروشندهای ملک مربوطه را به چند نفر فروخته باشد، سیستم خطا داده و اعلام میکند که برای ملک مورد نظر قبلاً کد رهگیری صادر شده است.
- مراجعه فروشنده به یکی از دفاتر اسناد رسمی
در این مرحله نیازی به حضور خریدار نخواهد بود. فروشنده با در دست داشتن شناسنامه و اصل سند به یکی از دفاتر اسناد رسمی کشور مراجعه میکند. دفتر اسناد لیست مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده را در اختیار فروشنده میگذارد. فروشنده موظف است تمامی اسناد لازم و مورد نیاز دفترخانه را تهیه کرده و در اولین فرصت آنها را به همان دفترخانه ارائه دهد.
مدارک لازم برای تشکیل پرونده نقل و انتقال و سند زدن ملک
- اصل و تصویر سند مالکیت
- اصل و تصویر بنچاق
- تصویر شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار
- اصل و تصویر وکالتنامه
- اصل و تصویر پایانکار و یا عدم خلافی شهرداری یا نامه بازدید شهرداری یا بخشداری (در مورد زمینهای دارای بنا و زمینهای بدون بنا)
- صورتمجلس تفکیکی در مورد آپارتمان
- اصل و تصویر حصر وراثت
- اصل و تصویر فرم مالیات بر ارث
مطالعه بیشتر: مطلب «سند زدن ملک و نکات معاملاتی مربوط به آن» را در دلتا مگ بخوانید.