سند زدن ملک و نکات معاملاتی مربوط به آن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فراموش نکنید که انتقال سند و فروش ملک، هزینه‌های قابل توجهی دارد که باید از قبل تامین شود.
پس از نوشتن قولنامه چه مراحلی در پیش داریم؟

یافتن خانه مناسب و مطابق با خواسته ما کار آسانی نیست و نیازمند صرف زمان و هزینه است. خرید خانه در یک روز امکان‌پذیر نیست و اگر می‌خواهید از خرید یا اجاره خود رضایت داشته باشید، باید زمان زیادی را بگذارید. حال زمانی که خانه موردنظر مورد پسند شما واقع شد، نوبت به مراحل نوشتن قولنامه و سند زدن می‌رسد. این مراحل هم چالش‌های مخصوص به خود را دارد و باید در آن دقت کافی داشت.

از مهم‌ترین مسائل خرید و یا فروش ملک، سند زدن ملک است که باید به تمام جزئیات آن توجه کنید. در صورت بی‌توجهی به مسائل حقوقی سند زدن ملک، عواقب سختی در انتظار طرفین معامله خواهد بود. لذا در این مطلب قصد داریم از تمامی مراحل خرید ملک از نوشتن مبایعه نامه تا مرحله آخر یعنی سند زدن ملک را معرفی کرده و آن را بیان کنیم.

مراحل سند زدن ملک

مراحل نوشتن قولنامه خانه تا سند زدن ملک

ماده اول این سند، مانند تمام سندها به احراز هویت طرفین معامله اختصاص دارد. احراز هویت یعنی ابتدا از صحت هویت طرف مقابل خود آگاه شوید. سپس با رعایت نکات مهم حقوقی دیگر، قرارداد را امضا نمایید. مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین مرحله برای سند زدن یک ملک، توافق اولیه بین خریدار و فروشنده است. این توافق در واقع نوشته‌ای کتبی است که در اصطلاح به آن قولنامه می‌گویند. در واقع در قولنامه، صحبت‌های طرفین مکتوب شده و رضایت طرفین اعلام می‌شود. این برگه در نهایت به امضای فروشنده و خریدار می‌رسد.

مطلب پیشنهادی:  عواقب قانون تمدید اتوماتیک در قولنامه

مراحل نوشتن قولنامه خانه تا سند زدن ملک

نکاتی برای شفاف‌ سازی مبایعه نامه

  • اعلام پشیمانی طرفین

فرض کنید بعد از معامله یک ملک، یکی از طرفین پشیمان شده است. در چنین حالتی برای جلوگیری از ضرر و زیان طرفین باید وضعیتی به نام پشیمانی در مبایعه‌نامه ذکر شود. به طور معمول در زمان تنظیم مبایعه‌نامه مدت زمانی را برای ابراز پشیمانی تعیین می‌کنند. برای مثال ۲۴ ساعت بعد از تنظیم مبایعه‌نامه اگر هر کدام پشیمان شوند، مبلغی را به عنوان خسارت باید پرداخت کنند.

  • فریب خوردن یکی از طرفین

در صورتی که هر دو طرف، خیارات را از خودشان ساقط کنند، تحت هیچ شرایطی امکان فسخ معامله را ندارند. استفاده از جمله «اسقاط کافه خیارات ولو خیار فاحش» در مبایعه‌نامه یعنی هیچ گونه اختیاری برای فسخ نخواهید داشت.

مطالعه بیشتر: مطلب «نکات طلایی در معاملات ملک» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا با گرفتن اسکرین شات مجازات می‌شوید؟

همان‌طور که می‌دانید جرایمی که در دنیای تکنولوژی انجام می‌شود اغلب با موبایل و کامپیوتر و …