رشد اجاره بها به اندازه تورم نیست

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران عنوان کرد که رشد سقف اجاره بها در شرایط کنونی زیر تورم است.

به گزارش دلتا مگ به نقل از ساختمان آنلاین، حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران به رشد نامتعارف قیمت مسکن طی چند سال اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید: بازار مسکن بسیار دیرتر از سایر بازارها تأثیر می‌پذیرد. یعنی روند رکودی و نزولی‌اش بسیار زمان‌بر است.

او در ادامه گفت: لذا اتفاقاتی که در حوزه یارانه‌ها و گرانی‌های اخیر به وقوع پیوسته فعلاً تأثیر آنچنانی در قیمت خرید و فروش آپارتمان و ملک نداشته است. عقبایی بر این باور است که رشد قیمت مسکن در سال گذشته آن‌قدر بالا بوده که هنوز قیمت سال ۱۴۰۰ در حوزه خرید و فروش دارای حباب است. یعنی هنوز به قیمت واقعی خودش نرسیده و باید حباب آن شکسته شود

بر اساس گفته وی، وضعیت بازار مسکن به نحوی است که فروشندگان واقعی ملک خود را به همان قیمت‌های سال ۱۴۰۰ که قیمت‌های بسیار بالایی است، عرضه می‌کنند.

عقبایی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت مسکن، تورم عمومی و افزایش قیمت اقلام و کالاهای مصرفی روی قیمت اجاره‌بها تأثیرگذار است و آن را افزایش می‌دهد. چرا که بخشی از موجران ما اجاره دار حرفه‌ای نیستند، یک یا دو ملک دارند که اجاره داده‌اند و از گرفتن اجاره بها ارتزاق می‌کنند و درآمد دیگری ندارند.

اتحادیه مشاوران املاک تهران

وی معتقد است با همه این اثرگذاری‌ها رشد سقف اجاره بها در شرایط کنونی زیر تورم است. وی با بیان اینکه دو عامل در تعیین اجاره بها اثرگذار است، گفت: یکی از عوامل ارزش واقعی ملک است و دیگری قدرت پرداخت مردم است. به عنوان یک آپارتمان ۱۰۰ متری در مناطق میانی شهر تهران با متری ۳۲ میلیون تومان سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شود که سود ماهانه این مبلغ حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است. اما هیچ مستأجری توانایی پرداخت چنین اجاره‌ای را با توجه به ارزش ملک ندارد.

مطلب پیشنهادی:  بهترین مناطق تهران برای سرمایه‌گذاری

او افزود: در خوش‌بینانه‌ترین حالت چنین آپارتمان ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان رهن داده می‌شود. یا اجاره بهای آن حداکثر به مبلغ هفت تا هشت میلیون تومان با ۱۰۰ میلیون ودیعه خواهد بود. در واقع مالک تنها به این موضوع دلخوش است که ملکش تبدیل به سرمایه پایدار شده است که سال به سال برایش سودآوری دارد.

عقبایی در انتها با تاکید بر اینکه مسکن در ایران کالا نیست و سرمایه تلقی می‌شود، اظهار داشت: قیمت ملک در افزایش قیمت اجاره بها تأثیرگذار است اما توازنی بین ارزش ملک و اجاره بها وجود ندارد.

مطالعه بیشتر: مطلب «مسکن باید از حالت سرمایه‌ای خارج شود» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …