صفر تا صد شهرک اکباتان تهران

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شهرک اکباتان یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های خاورمیانه است که مهم‌ترین ویژگی آن، مستقل بودن آن است. به عبارتی تمامی امکانات رفاهی و درمانی در این شهرک مشاهده می‌شود.
شهرک اکباتان، یکی از شهرک‌های معروف تهران

شهرک اکباتان کجاست؟

یکی از بهترین شهرک‌ها در غرب تهران، شهرک اکباتان است که در منطقه 5 شهرداری واقع شده‌است. این شهرک از شرق به کوی بیمه و شهرک آپادانا، از غرب به نمایشگاه صنعتی هواپیمایی، از شمال به اتوبان تهران-کرج و از جنوب به بزرگراه شهید لشگری محدود می‌شود. در این مطلب از  دلتامگ قصد داریم ویژگی‌های این شهرک زیبا را بررسی کنیم.

نقشه موقعیت جغرافیایی شهرک اکباتان

نقشه موقعیت جغرافیایی شهرک اکباتان در زیر نمایش داده‌شده‌است.

تاریخچه شهرک اکباتان

در سال 1345 معمار خوش ذوقی به نام مهندس رحمان گلزار شبستری که متولد سال ۱۳۰۸ در تاشکند ازبکستان بود؛ هنگام فارغ التحصیلی از دانشگاه تهران تصمیم گرفت برای سکونت خود و خانوده‌اش، ملکی بسازد. بعد از خرید یک قطعه زمین 400 متری، آپارتمانی دو واحدی را طراحی و اقدام به ساخت آن کرد.

معماری این خانه بسیار زیبا و خوش نقشه بود و همین امر باعث شد توجه یکی از ثروتمندان تهران به آن جلب شود و اقدام به خرید این خانه نماید. این تاجر با مبلغی معادل دو برابر قیمت تمام شده ساختمان به علاوه واگذاری 100 هزار مترمربع از مساحت زمین‌های کنونی اکباتان، خانه مهندس گلزاری را خریداری کرد. فروش ساختمان باعث شد تا ایده ساخت شهرکی بزرگ در ذهن مهندس گلزار شکل بگیرد.

مصالح به کار رفته در ساخت شهرک اکباتان

مهندس گلزار تمامی مواد و مصالح ساختمانی که برای برای ساخت شهرک اکباتان مورد نیاز بود را از آمریکا وارد کرد؛ چرا که در آن زمان ساخت بناهایی با اسکلت بتونی در ایران چندان رواج نداشت. به همین دلیل شرکت آمریکایی استارِت برای مدیریت انجام این پروژه انتخاب شد. به دلیل کیفیت بالای این ساختمان‌ها کارشناسان عمر مفید آن را ۳۰۰ سال تخمین زده‌اند. در ساخت این شهرک بالاترین استانداردهای موجود در ساخت و ساز رعایت شده‌است. رعایت همین استاندارها باعث شده تا این شهرک حتی در برابر زلزله‌هایی به بزرگی ۹ ریشتر مقاوم باشد.

از دیگر مواردی که در ساخت این شهرک مسکونی رعایت شده، تامین نورگیر عالی برای تمام واحدها است. از نکات قابل ذکر دیگر این است که این شهرک به گونه‌ای ساخته شده که وقتی پنجره منزل خود را باز می‌کنید، همسایه دیدی بر خانه شما ندارد و از این لحاظ آسایش کامل دارید.

دسترسی‌های محلی

قرار گرفتن این محله در مجاورت بزرگراه‌های لشگری، ستاری، باکری و شیخ فضل‌الله باعث شده به راحتی با اتومبیل شخصی خود به این شهرک دسترسی داشته باشید. اگر هم به دنبال رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی هستید، خیالتان از این بابت راحت باشد؛ چرا که در این محله ایستگاه‌های مترو اکباتان، بیمه و ورزشگاه آزادی قرار دارند. علاوه بر آن اتوبوس‌های اکباتان نیز برای رفت ‌و آمد شهری در دسترس اهالی قرار گرفته‌اند. از خیابان‌های مهم شهرک اکباتان می‌توان به خیابان راه‌آهن، ورزش، شکوری، صنایع هواپیمایی، بلوار ابوالقاسم بوذری و میدان بسیج اشاره‌کرد.

مطلب پیشنهادی:  جدیدترین قیمت اجاره خانه و خرید ملک در محله اوین

مترو شهرک اکباتان

معرفی فازهای شهرک اکباتان

شهرک زیبا در مجموع از 33 بلوک و 15675 واحد مسکونی تشکیل شده است.

فاز یک: فاز یک اکباتان که از 9 تا 12 طبقه تشکیل شده  10 بلوک و چندین ورودی دارد؛ به گونه‌ای که بلوک‌های پارت A  همگی دو خوابه هستند. بلوک‌هایی که در پارت B ساخته شده‌اند، بیش از دو خواب دارند. بلوک‌های پارت C نیز متفاوت هستند و معماری آن اصلا شباهت به دو پارت قبلی ندارد.

فاز دو: آپارتمان‌ها در فاز 2 اکباتان معماری خاص خود را دارند. در فاز دو بلوک‌ها در فاصله کمتر از یکدیگر قرار دارند. ورودی‌ها وسیع و باریکند، فضای سبز خلوت‌تر است و در هر راهرو تعداد زیادی آپارتمان از سوئیت تا دوبلکس‌های چهارخوابه قرار دارد.

فاز سه: فاز سه اکباتان چهار بلوک با نام‌های E1,E2,D1,D2 دارد و در سال ۱۳۷۰ ساخته‌شد و به همین دلیل نسبت به فازهای دیگر نوسازتر است که یک مجتمع تجاری ۴۰ واحده نیز در آن قرار دارد.

امکانات مختلف شهرک اکباتان

این شهرک بزرگ و زیبا از امکانات رفاهی بسیاری برخوردار است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مگامال شهرک اکباتان

  • مرکز مگامال
  • رستوران ایتالیایی مانلی
  •  جگرکی بهار نارنج
  • کافه ویونا
  • بازارچه اکباتان و…

مراکز آموزشی اکباتان که جزو امکانات خوب این محله به شمار می‌آیند عبارتند از:

  • مدرسه پسرانه راهنمایی جابربن حیان
  • دبستان دخترانه شهید ناظم
  • دبیرستان دخترانه حضرت فاطمه
  • دبستان پسرانه صادقین
  • هنرستان فنی دخترانه اکباتان
  • مدرسه راهنمایی دخترانه شهدای اکباتان
  • مدرسه نورا
  • مدرسه معلم شهید
  • مدرسه عموییان
  • مدرسه عدالت
  • مدرسه حضرت معصومه
  • مدرسه آئین تربیت

شهرک اکباتان کجاست؟

مطالعه بیشتر: «شهر زیبا، محله‌ای با آب و هوای عالی»

یک نظر

  1. […] مطالعه: مطلب «شهرک اکباتان، یکی از شهرک‌های معروف تهران» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در محله های تهران

همچنین بخوانید

بهترین محله های تهران برای خرید آپارتمان

تهران به عنوان پایتخت ایران، پرجمعیت‌ترین شهر کشور است. به همین دلیل افراد زیادی متقاضی خر…